Akademia Filmu Polskiego Łukasza Maciejewskiego Kobieta na dachu

Scenariusz i reżyseria
Anna Jadowska
Zdjęcia
Ita Zbroniec-Zajt
Scenografia i dekoracja wnętrz
Anna Pabisiak
Kostiumy
Maja Skrzypek
Charakteryzacja
Ewa Kowalewska
Muzyka
Katharina Nuttall
Dźwięk
Roman Dymny, Vincent Verdoux
Montaż
Piotr Kmiecik, Julia Gregory
Występują
Dorota Pomykała, Bogdan Koca, Adam Bobik, Marta Nieradkiewicz, Dobromir Dymecki

Przed seansem odbędzie się spotkanie z aktorką Dorotą Pomykałą oraz reżyserką Anną Jadowską. Rozmowę poprowadzi gospodarz cyklu, Łukasz Maciejewski.

czas trwania → 95 minut (plus dyskusja)

„Kobieta na dachu” to poruszający film stworzony przez kobiety, w tym reżyserkę i scenarzystkę Annę Jadowską, opowiadający historię sześćdziesięcioletniej położnej Miry, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank (w roli głównej Dorota Pomykała). Polska produkcja została doceniona przez krytyków i nagrodzona na założonym przez Roberta De Niro Tribeca Film Festival oraz podczas ostatniej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Mirka to sześćdziesięcioletnia położna. Jest świetna w swoim fachu, a jeszcze lepsza w ukrywaniu swoich potrzeb i uczuć. W domu też skupia się na innych mężu i dorosłym synu. Czasem wymyka się na dach swojego bloku, żeby zapalić papierosa. To jedyna rzecz, jaką robi tylko dla siebie, aż do dnia, w którym napada na bank uzbrojona w niewielki nóż kuchenny. Czy wydarzenie to pozwoli, by Mirka spojrzała na swoje życie z innej perspektywy?


Fot.: materiały dystrybutora

Recenzje

Jeśli obejrzany film zostawia ślad w oku patrzącego, to „Kobieta na dachu” wypala jasną plamkę w źrenicy. Upomina się o starsze panie, działa w imieniu niewidzialnych. To hołd dla zbrodni zwykłych ludzi, recydywy życia codziennego, staruszek aresztowanych za sprzedawanie kwiatów na rogu ulicy. Dorota Pomykała gra rolę życia, nagrodzoną na nowojorskim festiwalu Tribeca i w Gdyni.
Adriana Prodeus
Główna rolę w „Kobiecie…" gra Dorota Pomykała. Międzynarodowa publiczność całkiem niedawno oglądała ją w nominowanym do Oscara shorcie „Sukienka". Jednak u Tadeusza Łysiaka Pomykała była w tle, a u Jadowskiej, obecna przed kamerą w niemal każdej sekundzie, jest sercem i twarzą z filmu. Jej bohaterka przeważnie milczy. Nie krzyczy, nie wchodzi w spektakularne konfrontacje. Ale ekranowa obecność Pomykały jest bezdyskusyjnie magnetyczna.
Anna Tatarska