Mała Boska Komedia to przegląd spektakli dla dzieci, młodzieży i rodzin z całej Polski. Jako „młodsza” siostra Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia – również szuka tego, co najciekawsze, najlepsze, najbardziej zaskakujące. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 24-29 września 2024 roku i stanie się okazją do przyjrzenia się zmianom tendencji na polskiej mapie teatru dla młodej widowni.
Program obejmuje spektakle dla publiczności w każdym wieku – od najnajowej do młodzieżowej. Przedstawienia będą grane głównie popołudniami oraz w weekendy, dzięki czemu będą mogły w nich wziąć udział dzieci i młodzież z bliskimi im dorosłymi. Pojawią się nowe propozycje artystów świetnie znanych krakowskiej publiczności – jak Jakub Krofta czy choreografka Ania Wańtuch, artystek do tej pory incydentalnie pojawiających się w Krakowie – jak Justyna Sobczyk czy Alicja Morawska-Rubczak. Całości będą towarzyszyć liczne warsztaty oraz dwa panele dyskusyjne. Na zakończenie Ekipa Jurorska złożona z kilkunastu osób zainteresowanych teatrem i edukacją młodych osób wręczy nagrodę dla najbardziej inspirującego spektaklu.
PROGRAM MAŁEJ BOSKIEJ KOMEDII 2024 – spektakle:
Wtorek, 24 września
18:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „Pies, który jeździł koleją”, reż. Aniela Kokosza i Paulina Giwer-Kowalewska (Teatr Mały w Tychach) – KUP BILET
Środa, 25 września
13:30 | Teatr Ludowy, Scena Kameralna – „Kruk z Tower”, reż. Daria Kopiec (Teatr Ludowy w Krakowie) – KUP BILET
17:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „Krabat. Uczeń czarnoksiężnika”, reż. Marek Zákostelecký (Teatr Animacji w Poznaniu) – KUP BILET
19:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – „Tajemniczy ogród”, reż. Justyna Sobczyk (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) – KUP BILET
Czwartek, 26 września
11:30 | Teatr Groteska, Duża Scena – „Dzikie harce”, reż. Wojtek Ziemilski (Teatr Lalek Guliwer w Warszawie) – KUP BILET
17:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – „Tu mieszkamy”, reż. Alicja Morawska-Rubczak (Teatr Animacji w Poznaniu) – KUP BILET
19:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „non inclusive”, twórcy: Tosia Brzozowska / Marcin Brzozowski / Kacper Stich Pawlicki (Teatr Szwalnia w Łodzi) – KUP BILET
Piątek, 27 września
19:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „Dziewczyny”, reż. Gosia Wdowik (Komuna Warszawa) – KUP BILET
Sobota, 28 września
11:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – „Niewidoczne”, koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska (Teatr Miniatura w Gdańsku) – KUP BILET
13:30 | Teatr Groteska, Sala Kopułowa – „Wszechświaty mojego taty”, reż. Gosia Dębska (Teatr Groteska w Krakowie) – KUP BILET
16:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „Rośnie i rośnie, i…”, koncepcja i choreografia: Anna Wańtuch (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu) – KUP BILET
Niedziela, 29 września
11:00 | Teatr Figur – „Pan Twardowski”, reż. Dagmara Żabska (Teatr Figur w Krakowie) – KUP BILET
13:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – „Perfekty i Ambaras”, reż. Jakub Krofta (Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie) – KUP BILET
16:30 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – „Niewidoczne”, koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska (Teatr Miniatura w Gdańsku) – KUP BILET
Wydarzenia towarzyszące:
Wtorek, 24 września
16:00 | Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii – DEBATA: Jakie trendy widać innymi oczami? (prowadzenie: Ewa Hevelke) – WSTĘP WOLNY
Środa, 25 września
9:00 | Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży – WARSZTATY: Wataha – teatr, który spotyka ze sobą (prowadzenie: Aleksandra Barczyk, Arletta Szewczyk) – ZAPISZ SIĘ
Czwartek, 26 września
13:15 | Teatr Groteska – WARSZTATY: Łów pomysłów (prowadzenie: Katarzyna Brzozowska, Anna Kierkosz) – ZAPISZ SIĘ
14:30 | Teatr im. Juliusza Słowackiego – Dom Rzemiosł – WARSZTATY: Dlaczegoś Romeem? (prowadzenie: Dominika Feiglewicz-Penarska) – KUP WEJŚCIÓWKĘ
Piątek, 27 września
15:00 | Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii – DEBATA: Krakowski boom (prowadzenie: Mateusz Demski) – WSTĘP WOLNY
17:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – WARSZTATY: Podróż na wyspę wytchnienia (prowadzenie: Adam Gibki, Monika Tomczyk) – KUP WEJŚCIÓWKĘ
20:30 | Klub Kombinator – MAŁA BOSKA TAŃCZY: impreza taneczna po spektaklu „Dziewczyny”
Sobota, 28 września
10:00 | Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – Jagiellońska 1 – WARSZTATY: Puszyste, gładkie, szorstkie (prowadzenie: Katarzyna Peplińska -Pietrzak) – ZAPISZ SIĘ
11:30 | Cricoteka – WARSZTATY: Teatr – a co to takiego?
12:30 | Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – Jagiellońska 1 – WARSZTATY: Opowieści kostiumów (prowadzenie: Katarzyna Peplińska -Pietrzak) – ZAPISZ SIĘ
14:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Duża Scena – WARSZTATY: 180 kilogramów relaksu (prowadzenie: Adam Gibki, Monika Tomczyk) – KUP WEJŚCIÓWKĘ
Niedziela, 29 września
11:00 | ul. Kanonicza 5 (miejsce zbiórki) – LABORATORIUM PRZESTRZENI (prowadzenie: Justyna Droń) – KUP WEJŚCIÓWKĘ
11:30 | Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii – WARSZTATY: Drużyna marzeń (prowadzenie: Magdalena Bogusławska) – KUP BILET
18:00 | Teatr Łaźnia Nowa, Mała Scena – GALA FINAŁOWA oraz KONCERT: Nagrobki grają Jagódki
Justyna Czarnota, kuratorka tegorocznej edycji Festiwalu:
– Zaproszone artystki i artyści korzystają z różnorodnych form wyrazu, tworząc spektakle o wysokiej jakości artystycznej. Mam nadzieję, że lokalna publiczność doceni te propozycje. Marzę również o tym, by ten program – obecność jednych, a brak innych spektakli, zastosowane środki i podejmowane tematy – wywoływał gorące dyskusje w środowisku teatralnym.
Przyglądając się najciekawszym spektaklom ostatnich sezonów szukałam tendencji – tego, co je łączy i co jednocześnie wyróżnia spośród innych wydarzeń dla młodej widowni. Zauważyłam kilka obszarów, które wydały mi się szczególnie istotne.
Pierwszym jest pojawianie się spektakli tworzonych przez osoby, które w bliskich ze sobą relacjach – przede wszystkim przez rodziców i dzieci. Czy bliskość osób współtworzących jest w stanie kreować nową jakość w relacjach z międzypokoleniową widownią?
Drugą prawidłowością jest dominacja klasycznych tekstów – szczególnie lekturowych – i tradycyjnych baśniowych motywów. Po co dziś sięga się po taką literaturę i w jaki sposób sprawia, że jest wciąż żywa i bliska młodym ludziom?
Chcę zwrócić również uwagę na ruch i taniec jako język wyrazu coraz popularniejszy w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży – to odbicie tendencji widocznej w ogóle w polskim teatrze ostatnich lat. Abstrakcyjne i niedosłowne ujęcia tematów pobudzają publiczność do aktywnego, bardziej kreatywnego odbioru i mogą stać się okazją niekończących się rozmów po wyjściu z teatru.
Bardzo ważnym celem tegorocznego programu jest oświetlenie aktualnego krajobrazu krakowskiego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin – w ostatnich sezonach wyraźnie zwiększyła się liczba spektakli dla młodej widowni, dokonały się też istotne zmiany w instytucjach, które w związku z tym zostały teatrami partnerskimi festiwalu. Mowa o uruchomieniu Teatralnego Instytutu Młodych w Teatrze Ludowym, nowej dyrekcji w Teatrze Groteska oraz otwarciu stałej siedziby Teatru Figur Kraków przy ul. Sławkowskiej 14. W całym mieście zostaną również zrealizowane warsztaty – w ich programowaniu szczególnie zależało mi na podkreśleniu, jak bardzo krakowski program edukacji teatralnej jest dostosowany do osób z różnorodnymi potrzebami.
Grafika: Zbigniew Prokop
Zdjęcia w galerii: „Dziewczyny”, fot. Dawid Misiorny / „Dzikie harce”, fot. Marek Zimakiewicz / „Krabat. Uczeń czarnoksiężnika”, fot. Bartek Warzecha / „Kruk z Tower”, fot. Jeremi Astaszow / „Niewidoczne”, fot. materiały Teatru Miniatura / „non inclusive”, fot. materiały Teatru Szwalnia / „Pan Twardowski”, fot. Andrzej Pietyra / „Perfekty i Ambaras”, fot. Piotr Nykowski / „Pies, który jeździł koleją”, fot. Grzegorz Krzysztofik / „Rośnie, rośnie i…”, fot. Ula Jocz / „Tajemniczy ogród”, fot. Jeremi Astaszow / „Tu mieszkamy”, fot. Maciej Zakrzewski / „Wszechświaty mojego taty”, fot. A. Kaczmarz