Małgorzata Szydłowska

Scenografka, zastępca dyrektora teatru Łaźnia Nowa do spraw produkcji teatralnych. Absolwentka scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

W 1996 roku wspólnie z Bartoszem Szydłowskim założyła Stowarzyszenie Teatralne "Łaźnia”, które stworzyło niezależną scenę teatralną na krakowskim Kazimierzu. Jest autorką nowatorskiej koncepcji przebudowy i adaptacji postindustrialnej przestrzeni hal warsztatów szkolnych na potrzeby Teatru Łaźnia Nowa oraz aranżacji jego wnętrz i scen.

Zaprojektowała scenografię i kostiumy do ponad osiemdziesięciu spektakli wystawianych w teatrach dramatycznych, operowych i muzycznych. Współpracowała m.in. z J. Golińskim, B. Hussakowskim, P. Kamzą,  M. Korwinem, M. Kochańczykiem, J. Opalskim, P. Waligórskim, W. Rubinem i P. Passinim. Od lat 90-tych pracuje w duecie z Bartoszem Szydłowskim. Tworzyła scenografię do przedstawień realizowanych w starej i nowej Łaźni.

W latach 1994-2004 były to m.in. „Skóra węża” S. Snajdera, reż. T. Miletić-Orucević (1999), „Pan Paweł” T. Dorsta, w reż. B. Szydłowskiego (2000), „Kurt Weil: czyli samotność…”, reż. J. Opalskiego (2000), „Zabawa” S. Mrożka”(2000) i „Pokolenie porno” P. Jurka w reż. B. Szydłowskiego (2003).

Stworzyła scenografię i zaaranżowała przestrzeń do ponad dwudziestu nowohuckich przedstawień, m.in.: „Edyp” (2005), „Edyp. Tragedia nowohucka” (2006); „From Poland with Love” P. Demirskiego, reż. P. Waligórskiego, (2006); „Kochałam Bogdana W.” reż. P. Kamzy; (2006) Wszystkie rodzaje śmierci”, reż. P. Passiniego, (2009);, „Wyspiański Underground”(2007), „Moralność Pani Dulskiej” (2009), „Fakir, czyli optymizm” (2011); „Konradmaszyna” M. Pakuły (2011); „Wejście Smoka Trailer” M. Pakuły (2011), „Klub miłośników filmu Misja” (2013) reż. B. Szydłowskiego oraz "Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego" (2016).

Za projekt scenograficzny do opery "Don Giovanni" otrzymała Nagrodę Centrum Scenografii Polskiej (1993). W 2009 r. została nagrodzona za scenografię i oprawę plastyczną spektaklu „Wszystkie rodzaje śmierci” na motywach Siddharthy Hessego w reż. P. Passiniego. 

W roku 2010 została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bogdana Zdrojewskiego, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”( nr.1399)

Jej scenografia do spektaklu „Konformista 2029” w reż. B. Szydłowskiego, była wymieniana wśród najlepszych w rankingu miesięcznika „Teatr” – „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2017/2018”.

Tworzy instalacje, wystawy i projekty multimedialne. W 2010 roku realizuje w Łaźni Nowej, instalację interaktywną - enviroment, nowatorską inscenizacją opowiadania „Ten który spada” S. Mrożka. W 2014 roku stworzyła i zrealizowała koncepcję wystawy „Duchy teatru” wokół fenomenu pracy rzemieślników teatralnych. W 2016/17 roku stworzyła instalację interaktywną wokół spektaklu „Przypadek” oraz film „Gadające głowy 2017” będący powtórzeniem filmu dokumentalnego K. Kieślowskiego z 1980 roku.

Jest autorką dwóch wystaw plenerowych na Krakowskich Plantach, poświęconych twórczości Sławomira Mrożka „Wszyscy razem i każdy z osobna”- z okazji 75 urodzin S. Mrożka w 2005 roku, oraz „Polak wg Mrożka”- Wyzwolona_1918.

Jest pomysłodawczynią i kuratorką wieloletniego cyklu edukacyjnego „Myśląca ręka” realizowanego w Teatrze im. J. Słowackiego, którego głównym celem jest promowanie rzemiosła teatralnego, oraz autorką wystawy „Myśląca ręka” zrealizowanej w Domu Rzemiosł Teatralnych.

Współautorka i kurator Bulwar(t)u Sztuki, który jest przestrzenią działań artystycznych, rozrywkowych i edukacyjnych, realizowanych od 2015 roku  nad Zalewem Nowohuckim.

Kierownik projektu-koordynator ds. merytorycznych i artystycznych, współtwórca Centrum Artystyczno-Edukacyjnego „Dom Utopii” powstającego przy Łaźni Nowej, które stanie się miejscem działań artystycznych, edukacyjnych i społecznych.

 


 

„Przestrzeń Łaźni Nowej, jest przestrzenią przyjazną i otwartą. Najważniejszą ideą, którą od początku jasno określiłam i do której zawsze dążę w spektaklach, jest brak podziału pomiędzy sceną a widownią. Nie chciałam dzielić przestrzeni, na przestrzeń sceny, na której występują aktorzy i na przestrzeń widowni. Zależało mi na tym, żeby połączyć te dwa światy, w taki sposób, aby zdarzenie teatralne odbywało się w środku i było jednym spójnym, i wspólnym dla wszystkich miejscem”. 

(Fragment rozmowy z Małgorzatą Szydłowską przeprowadzonej przez Matyldę Stanowską w 2013 r.)

 

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków

 

Bilety tel.: 12 680 23 41

bilety@laznianowa.pl

 

Sekreteriat tel.: 12 425 03 20

biuro@laznianowa.pl      

 

BIP