Bartosz Szydłowski

Urodzony w 1968 roku we Wrocławiu, ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Wydział Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. W 1996 roku założył Stowarzyszenie Teatralne "Łaźnia": niezależną scenę teatralną, która od początku swojego istnienia prowadziła także interdyscyplinarną działalność kulturalną, przygotowywała projekty społeczno-edukacyjne i silnie angażowała się w życie lokalnej społeczności. Wystawiał dramaturgię współczesną: "Pana Pawła" Tankreda Dorsta (1999), "Zabawę" Sławomira Mrożka (2000); jako pierwszy w Polsce zrealizował na scenie dramat Sarah Kane — "Miłość Fedry" (2001) oraz "Tatuaż" (2002) Dei Loher. Przygotował także spektakle na podstawie dramatów współczesnego polskiego dramatopisarza Pawła Jurka — "Wściekliznę Show, albo Fajnych Ludzi" (2003) oraz "Pokolenie porno" (2003). W roku 2005 przeniósł swoją działalność do Nowej Huty — tworząc jedną z najdynamiczniejszych instytucji w Polsce. Zrealizowane tam spektakle to "Edyp — tragedia sentymentalna z Nową Hutą w tle" (2006) oraz "Krwawe wesele, czyli muzyczna opowieść o cygańskim sercu", oparte na motywach dramatu Garcii Lorki (2007). W Łaźni wyreżyserował również "Moralność Pani Dulskiej, czyli w poszukiwaniu zagubionego kramu" (2009), a w ramach obchodów 80-tych urodzin Sławomira Mrożka przygotował spektakl "Fakir" (2010), na podstawie opowiadania pisarza, który w trakcie pracy z aktorami-amatorami, mieszkańcami nowohuckich dzielnic, przerodził się w osobne przedsięwzięcie "Fakir, czyli optymizm" (2011). W 2011 roku Szydłowski przygotował "Wejście smoka. Trailer", w którym poza znakomitymi aktorami udział wzięli mistrzowie sztuk walki. Z kolei spektakl "Antyzwiastowanie" (2012) to wyreżyserowana przez niego w Łaźni Nowej koprodukcja z wrocławskim Teatrem Lalek. Kolejnym zrealizowanym przedstawieniem był "Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego" (premiera: 5.03.2016). Szydłowski został nagrodzony Srebrnym Medalem Ministra Kultury „Gloria Artis” oraz laureatem Złotego Lauru za mistrzostwo w sztuce i reżyserii. 

Nie byłoby Łaźni Nowej, gdyby nie Bartosz Szydłowski. On od zawsze chciał mieć własny teatr, stworzyć go sobie, zbudować, a nie dostać w prezencie. W ramach pokolenia dzisiejszych czterdziestoparolatków, testującego po 1989 roku wszystkie możliwości artystycznego spełniania, wydawał się kimś osobnym. Zgoda, tak jak my bardzo dużo mówił, co zrobi, ale w przeciwieństwie do nas bardzo dużo robił, żeby to, co ma w głowie, stało się rzeczywistością. Działał intensywnie, nawiązywał kontakty z lokalnymi politykami, przecierał ścieżki, szukał grup wsparcia. Negocjował. Dziwne, ale Szydłowski nigdy nie miał w Krakowie opinii teatralnego wariata (…) Okazało się, że to zakręcony pozytywista i społecznik. Ktoś, kto wierzy w sens teatralnej pracy organicznej.

 

Łukasz Drewniak, „Teatr z niczego? Łaźnia Nowa widziana z zupełnie innego miejsca”, [w:] Teatr w Nowej Hucie, Kraków 2013.

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków

 

Bilety tel.: 12 680 23 41

bilety@laznianowa.pl

 

Sekreteriat tel.: 12 425 03 20

biuro@laznianowa.pl      

 

BIP