Czerwone i czarne

Reżyseria
Bartosz Szydłowski
Adaptacja
Krzysztof Szekalski
Występują
Tomasz Augustynowicz, Nina Batovska, Adam Borysowicz, Vitalik Havryla, Maciej Jackowski, Barbara Jonak, Grzegorz Łukawski, Karol Miękina, Wojciech Skibiński, Paweł Smagała, Jerzy Światłoń, Tomasz Talerzak, Olga Wojtkowiak, Błażej Wójcik, Marta Zięba
czas trwania → TBA
niedziela, 23 marca 2025
godz. 19:00
premiera
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
wtorek, 25 marca 2025
godz. 19:00
set premierowy
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
środa, 7 maja 2025
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
czwartek, 8 maja 2025
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
piątek, 9 maja 2025
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
sobota, 10 maja 2025
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena
niedziela, 11 maja 2025
godz. 19:00
Teatr Łaźnia Nowa – Duża scena

Czy naprawdę jesteśmy kowalami własnego losu? A może kieruje nami niewidzialna siła, która daje nam do ręki gotowe scenariusze? A jeśli tak, to czy mamy jakiekolwiek szanse, żeby wyrwać się z jej sideł?

Spektakl „Czerwone i czarne” jest adaptacją XIX-wiecznej powieści Stendhala, która znalazła się w Indeksie Ksiąg Zakazanych i jest uznawana za arcydzieło światowej literatury. Jej bohaterem jest Julian Sorel, syn ubogiego cieśli z niewielkiego miasteczka Verrières, marzący o awansie społecznym. Jako 19-latek wstępuje do seminarium, odtąd jego losy przypominają grę w ruletkę, w której kołem kręci kościelna i świecka władza. To, co wydaje się błogosławieństwem za chwilę staje się jego przekleństwem. Jednego dnia jest kochany i pożądany, a następnego dnia – ci sami ludzie – skazują go na szafot. Kim tak naprawdę był Julian Sorel? Komu zależało na tym, żeby go zabić? Kto na tym zyskał?

Podczas spektaklu prowadzimy śledztwo i przesłuchania, w trakcie których próbujemy się dowiedzieć, kto stoi za śmiercią Juliana Sorela. Uruchamiamy w ten sposób mechanizmy obrony, dociekania i kłamstw, które pokazują, że tak naprawdę każdy z nas może się znaleźć w podobnej sytuacji, bo wobec mechanizmów władzy życie jednostki nic nie znaczy. W efekcie powstała bardzo współczesna i aktualna opowieść, w której udało nam się zachować wierność Stendhalowi – mówi Bartosz Szydłowski, reżyser spektaklu.


Fot. Mateusz Skwarczek

Reżyseria
Bartosz Szydłowski
Adaptacja
Krzysztof Szekalski
Scenografia, kostiumy i reżyseria światła
Małgorzata Szydłowska
Dramaturgia
Krzysztof Szekalski, Małgorzata Szydłowska
Muzyka
Dominik Strycharski
Multimedia
Peter Fick, Dawid Kozłowski
Operatorzy obrazu
Paweł Labe, Jacek Martini-Kielan
Asystenci reżysera
Tomasz Talerzak, Marta Zięba
Asystentka reżysera ds. ruchu scenicznego
Nina Batovska
Asystentka scenografki
Sabina Kopińska
Inspicjentka
Jurgita Zaikauskas
Producentki
Aneta Skrzyszowska, Izabella Oleś, Barbara Marmuszewska
Występują
Tomasz Augustynowicz, Nina Batovska, Adam Borysowicz, Vitalik Havryla, Maciej Jackowski, Barbara Jonak, Grzegorz Łukawski, Karol Miękina, Wojciech Skibiński, Paweł Smagała, Jerzy Światłoń, Tomasz Talerzak, Olga Wojtkowiak, Błażej Wójcik, Marta Zięba
Muzyka na żywo (skrzypce)
Antoni Kulka-Sobkowicz
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Premiera
23 marca 2025

Na podstawie powieści Stendhala w tłumaczeniu Tadeusza Boya-Żeleńskiego.

 

Łaźnia Nowa - logoTeatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie - logotyp