Faustyna. Falsyfikat

Reżyseria
Ewa Galica
Scenariusz i dramaturgia
Mariusz Gołosz
Choreografia, dramaturgia, światło
Andrzej Michalski
Występują
Agnieszka Sawicka, Katarzyna Krzanowska (Narodowy Stary Teatr), Mateusz Flis (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu)
duration → około 90 minut

Tę historię w Polsce zna prawie każdy: Faustyna Kowalska to biedna dziewczyna ze wsi pod Łodzią, której objawił się Jezus i polecił wstąpić do klasztoru. A potem objawiał się jeszcze wiele razy, przekazując jej wiele życiowych rad i wskazówek, jak namalować jego wizerunek. Jej życie odbywało się pod znamiennym hasłem „Jezu, ufam tobie”, które na dobre weszło do języka polskiego katolicyzmu i zyskało tam pozycję niemal równą dekalogowi. A ona sama została świętą.

To właśnie od tej historii początek bierze ten spektakl. Ale to nie jest przedstawienie o życiu, pasji i wierze św. Faustyny. Mariusz Gołosz, jeden z najbardziej cenionych polskich dramatopisarzy młodego pokolenia, którego spektakle są wystawiane coraz częściej na scenach w różnych miastach Polski i nagradzane na wielu konkursach, napisał tekst o innej Faustynie.  To współczesna bohaterka, studentka ASP, która próbuje namalować perfekcyjny obraz. Ze słynną świętą łączy ją jednak niepokojące, tajemnicze powinowactwo. Na swej drodze spotyka dwie ważne osoby: kuratorkę, która staje się jej mentorką i przewodniczką po świecie sztuki, ale i duchowości oraz Arka, incela, który marzy o tym, żeby poznać dziewczynę.

Tekst Gołosza wystawia Ewa Galica, utalentowana reżyserka młodego pokolenia, która pracę artystyczną łączy z działaniami społecznymi, między innymi prowadząc warsztaty teatralne w ramach projektu Lanterna Futuri dla młodzieży z Czech, Niemiec i Polski. Dwukrotnie otrzymała Nagrodę Verba podczas Forum Młodej Reżyserii: za spektakle „A ja żyję bardzo” oraz „Minuta w ciemności”. Jej prace pokazywane były na festiwalach takich jak Kontrapunkt w Szczecinie, Open The Door w Katowicach, FIST w Belgradzie, Warszawskie Spotkania Teatralne, Kommen und Gehen w Görlitz, Die-Wo-Spielen w Stuttgarcie czy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku.

We współpracy z choreografem Andrzejem Michalskim tworzą opowieść rozpiętą między duchowością a cielesnością, w której dwie osoby tłumiące swoją fizyczną ekspresję dostają wreszcie możliwość przekonania się, czym są namiętność i żarliwość, a hasło „ufam tobie” nabiera w ich relacji całkiem praktycznego wymiaru.

Czym jest namiętność życia? Czy możliwe jest zatracenie się z całych sił w tym boskim momencie, tunelu bezpowrotnej teraźniejszości, aby w końcu znaleźć się w samym sercu wieczności? A może wystarczy, że ktoś cię po prostu zauważy? – pytają twórcy.

Na scenie zobaczymy dwójkę młodych aktorów: Agnieszkę Sawicką oraz Mateusza Flisa, a także znakomitą aktorkę Narodowego Starego Teatru – Katarzynę Krzanowską. 


Koncepcja i projekt identyfikacji graficznej: Łukasz Kolender i Zbigniew Prokop

Zdjęcia: Klaudyna Schubert

Reżyseria
Ewa Galica
Scenariusz i dramaturgia
Mariusz Gołosz
Choreografia, dramaturgia, światło
Andrzej Michalski
Scenografia
Wiktoria Kubat
Kostiumy
Aleksandra Harasimowicz
Muzyka
Michał Lazar
Inspicjentka
Katarzyna Białooka
Występują
Agnieszka Sawicka, Katarzyna Krzanowska (Narodowy Stary Teatr), Mateusz Flis (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu)
Produkcja
Teatr Łaźnia Nowa
Premiera
7 lutego 2025

W ścieżce dźwiękowej spektaklu wykorzystano utwór „Antyfona do Seksty: Osanna filio David” pochodzący z „Antyfonarza napisanego za przełożeństwem Kseni Doroty Szreniawskiej” (1536) w wykonaniu zespołu Flores Rosarum (wydawnictwo DUX).

W muzyce do spektaklu wykorzystane zostały sample nagrane ze Spółdzielnią Muzyczną Contemporary Ensemble.

W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

Reviews

To spektakl krótki, ale niezwykle gęsty od ludzkich emocji i dylematów - historia polskiej świętej przeplata się z opowieścią o romansie zaskakująco uroczego incela i młodej artystki, próbującej zawrzeć w swej sztuce prawdę. Nic tu nie jest jednoznaczne, a każda z trzech osób z obsady iście po mistrzowsku radzi sobie z trudnym zadaniem stworzenia kilku bardzo różnych, a zarazem spójnych postaci.
Przemysław Gulda