Strach i nędza 2022
Scenariusz i reżyseria
Bartosz Szydłowski
Występują
Marta Zięba, Angelika Kurowska, Michał Czachor, Andrzej Szeremeta oraz Kazimierz Illukiewicz
oraz aktorzy-amatorzy
Maria Bareła, Włodzimierz Bareła, Barbara Dziedzic, Grażyna Ladra, Hanna Napora, Sebastian Florek-Paszkowski, Ewa Skolias, Ewa Nowakowska-Włodek
radykalna nadzieja pośród szarości i marazmu
Nurt
Reżyseria i scenografia
Małgorzata Szydłowska
Występują
Kurczab / Biały Kruk: Jerzy Światłoń; Basia: Barbara Jonak; Zosia: Agnieszka Fliśnik; Wacek: Tomasz Augustynowicz; Kazek: Dominik Stroka; Olek: Tomasz Talerzak; Giga: Hanna Bieluszko; Długi: Dominik Stycharski; Socjolożka: Małgorzata Szydłowska (z offu); Sekretarz: Bartosz Szydłowski
duration → 90 minut

Opowieść o pierwszym nowohuckim teatrze – Nurt, założonym w 1952 roku przez Jana Kurczaba, felietonistę, literata i inżyniera chemika, związanego ze środowiskiem Teatru Rapsodycznego w Krakowie.

Większość aktorów Nurtu stanowili robotnicy budujący Nową Hutę, którzy własnymi rękami zbudowali również teatralny barak. Spektakl stawia pytania o sens tworzenia sztuki i rolę, jaką w życiu społecznym odgrywa teatr i jego twórcy.

Ostatnia nadzieja
Reżyseria
Luis Guenel Soto
Występują
Ébana Garín Coronel, Hilda Snippe
duration → 50 minut

„Ostatnia nadzieja” zabiera w podróż poza świat obrazów, w którym żyjemy na co dzień. Spektakl kwestionuje przyzwyczajenie do polegania na wzroku i pokazuje, jak bogate może być życie, gdy zaczniemy odczuwać świat innymi zmysłami. Na scenie spotykają się dwie niezwykłe aktorki: Hilda Snippe, 60-letnia Holenderka, która widzi tylko w 1% na jedno oko; oraz Ébana Garín Coronel, 33-letnia Chilijka, pełnosprawna aktorka. Ich współpraca ma na celu pokazanie, że rzeczywistość można odkrywać i interpretować na wiele sposobów.

Skóra po dziadku
Adaptacja i reżyseria
Mateusz Pakuła
Występują
Ewelina Gronowska, Jan Jurkowski, Wojciech Niemczyk, Andrzej Plata, Zuzanna Skolias-Pakuła, Marcin Pakuła
duration → 180 minut (jedna przerwa)

„Skóra po dziadku” jest adaptacją drugiej powieści Mateusza Pakuły, którego debiut prozatorski „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” stał się najpierw literacką, a potem teatralną sensacją. Pakuła ponownie sięga do rodzinnej historii, tym razem jednak przenosimy się z nim do epicentrum stalinizmu, początku lat 50., gdy jego nastoletni dziadek za szczeniacki wybryk trafia do kieleckiej katowni. Kto go z niej wyciągnął i dlaczego? Jaki związek z tym wydarzeniem miała wojna, Holokaust i pogrom kielecki?

URBAN. Idę po was...
Reżyseria
Bartosz Szydłowski
Scenariusz
Piotr Rowicki
Występują
Adam Ferency, Barbara Jonak, Paweł Smagała
duration → 80 minut

Opowieść o Jerzym Urbanie, dziennikarzu, publicyście i satyryku, który był jedną z najbardziej znienawidzonych postaci czasu PRL. Jako rzecznik rządu w latach 1981-1989 manipulował faktami na temat śmierci księdza Jerzego Popiełuszki i Grzegorza Przemyka, szczuł na ludzi Solidarności i Kościół, kpił z prezydenta USA i Jana Pawła II. Mówiono o nim: „naczelny propagandysta PRL, Goebbels stanu wojennego, morderca, czerwona kanalia”, ale też: „mistrz ciętej riposty, ikona i dżentelmen”. Dla współczesnych młodych śmieszny dziadek z internetu, który miał do siebie ogromny dystans. Dla starszych cyniczna kanalia, której życzyli rychłej śmierci.

Czerwone i czarne
Reżyseria
Bartosz Szydłowski
Adaptacja
Krzysztof Szekalski
Występują
Śledczy – Tomasz Talerzak; Śledcza – Barbara Jonak; Julian Sorel – Vitalik Havryla; Ksiądz Chelan, Biskup – Wojciech Skibiński; Pani de Renal – Marta Zięba; Pan de Renal – Maciej Jackowski; Pan de la Mole – Błażej Wójcik; Matylda – Olga Wojtkowiak; Ksiądz Pirard – Tomasz Augustynowicz; Ojciec (w projekcji) – Jerzy Światłoń; Valenod – Grzegorz Łukawski; Eliza – Nina Batovska; Norbert – Adam Borysowicz; Fouque – Paweł Smagała
duration → 120 minut

Adaptacja XIX-wiecznej powieści Stendhala, która znalazła się w Indeksie Ksiąg Zakazanych i jest uznawana za arcydzieło światowej literatury. Julian Sorel, syn ubogiego cieśli z niewielkiego miasteczka Verrières, marzy o awansie społecznym. Jako 19-latek wstępuje do seminarium, odtąd jego losy przypominają grę w ruletkę, w której kołem kręci kościelna i świecka władza. To, co wydaje się błogosławieństwem, za chwilę staje się jego przekleństwem. Jednego dnia jest kochany i pożądany, a następnego – ci sami ludzie – skazują go na szafot. Kim tak naprawdę był Julian Sorel? Komu zależało na tym, żeby go zabić? Kto na tym zyskał?

Akademia Filmu Polskiego Łukasza Maciejewskiego Jestem postacią fikcyjną
Reżyseria
Arkadiusz Bartosiak
Bohater
Andrzej Seweryn
duration → 75 minut (plus spotkanie)

„Jestem postacią fikcyjną” to dokumentalny portret Andrzeja Seweryna. Nie jest to jednak film biograficzny. Kamera towarzyszy bohaterowi, obserwując jego życie na przestrzeni jednego roku. Dzięki temu otrzymujemy wielowymiarowy portret wybitnego aktora, który mimo swojego wieku wciąż pracuje na najwyższych obrotach. Gra, reżyseruje, prowadzi teatr. W pogoni za swoją pasją nadal z młodzieńczą werwą rzuca się w nowe zawodowe wyzwania. Na ekranie widzimy artystę w nieustannym twórczym biegu, ale widzimy też zwykłego człowieka. Przed seansem odbędzie się spotkanie z Andrzejem Sewerynem oraz Katarzyną Kubacką-Seweryn, producentką filmu. Rozmowę poprowadzi gospodarz cyklu, Łukasz Maciejewski.

Akademia Filmu Polskiego Łukasza Maciejewskiego Dalej jazda
Scenariusz i reżyseria
Mariusz Kuczewski
Występują
Marian Opania, Małgorzata Rożniatowska, Wiktor Zborowski, Anita Sokołowska, Mariusz Drężek, Julia Wieniawa, Bartłomiej Firlet
duration → 100 minut (plus spotkanie)

Pełna humoru i wzruszeń historia rodziny, za którą czasem trudno nadążyć, ale bardzo łatwo ją pokochać. Józiek i Elżbieta wyruszają skradzioną nyską w góry, gdzie śmiech, ryzyko i miłość prowadzą ich ku spełnieniu marzeń. „Dalej jazda” to wielopokoleniowa komedia rodzinna – na ekranie zobaczymy Mariana Opanię, Małgorzatę Rożniatowską, Mariusza Drężka, Julię Wieniawę, Bartłomieja Firleta, Anitę Sokołowską, Wiktora Zborowskiego, Mateusza Banasiuka i Magdalenę Schejbal. Przed seansem odbędzie się spotkanie z reżyserem Mariuszem Kuczewskim, producentką Magdaleną Kuczewską i aktorką Małgorzatą Rożniatowską. Rozmowę poprowadzi gospodarz cyklu, Łukasz Maciejewski.

Spektakl teatru tańca Głodni
Reżyseria i choreografia
Agnieszka Jachym
Występują
Paweł Kozłowski, Marta Mietelska-Topór, Sabina Pyka, Damian Rusyn
duration → 70 minut

„GŁODNI" to przede wszystkim reportaż o człowieku - o nas samych. To rozmowa o życiu i decyzjach, które podejmujemy każdego dnia lub na które nie mieliśmy wpływu. Bywa, że wybory te uzależniają nasz rytm codziennego życia od oczekiwania w kolejce po ciepły posiłek, pozbawiają nas dachu nad głową, wykluczają.

Sinfonietta Nova Pianohooligan | Sinfonietta Cracovia
duration → około 60 minut

Niezwykle intensywne, ekspresyjne, lecz także pełne głębokich, elegijnych i emocji – kompozycje w programie ostatniego w tym roku koncertu w cyklu Sinfonietta Nova pozwolą zanurzyć się w wir muzycznych emocji. Punktem wyjścia dla tej podróży będzie muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Aleksandra Nowaka z autorskimi, improwizowanymi kadencjami Pianohooligana, Piotra Orzechowskiego.  Ponadto w programie wieczoru dzieła dwóch współczesnych twórczyń – szaleńcze Concerto Rosso Hanny Kulenty z udziałem orkiestry i kwartetu kameralistek Sinfonietty Cracovii oraz elegijne Within her arms angielsko-amerykańskiej kompozytorki, Anny Clyne.

Bioland
Choreography
Megan Doheny i Ilya Nikurov
Cast
Agata Kamykowska, Marta Mietelska-Topór, Magda Niedzielska, Michał Przybyła, Kacper Szklarski, Zuzanna Strugacz
duration → 60 minutes

„Bioland” to eksploracja tematu wpływu człowieka na naszą planetę – wzrost populacji, industrializacja i postęp technologiczny wpływający na życie organizmów żywych na całym świecie. Antropocentryzm wartościuje ludzi jako centralne lub najważniejsze istoty we wszechświecie i zakłada, że natura istnieje głównie dla ludzkiego użytku i wyzysku. Wierzenie to tworzy rozróżnienie między ludźmi a naturą, tworząc granicę pojęciową, która została ukształtowana przez kulturowe, filozoficzne i naukowe tezy.

od 15 lipca 2023
INTERWENCJE W PRZESTRZENI WIRTUALNEJ NOWEJ HUTY SPOWALNIAJĄC DOŚWIADCZANIE
Autor
Tomáš Moravec
Kuratorzy
Łukasz Trzciński, Dominik Stanisławski

Tomáš Moravec wkracza w różne miejsca Krakowa – place budowy, nieużytki, przestrzeń utraconą, tereny o ambiwalentnym statusie, aby odkrywać ich potencjał w kategorii wyobrażeniowych pejzaży miejskich. Artysta umieścił nad każdą z lokalizacji wirtualne teksty, które – za pośrednictwem urządzeń cyfrowych – można zobaczyć jako heterotopiczną mapę. Zapraszamy do indywidualnych spacerów po dzielnicy i hybrydowego spotkania z transformującym krajobrazem. Rozmieszczone na terenie dzielnicy przez artystę prace dostępne są w rozszerzonej rzeczywistości.

codziennie od 12 lutego 2023 (10:00–20:00)
interwencja site-specific w instytucjonalnym ciele Domu Utopii Dno jest lustrem
Autor
Szymon Kobylarz

Wyobraźmy sobie Nową Hutę za 100 lat. Kolejne wojny i katastrofy, wybuchy wulkanów, ruchy powierzchni ziemi i niespotykane wcześniej zjawiska pogodowe przykrywają miasto wielometrową warstwą mieszanki błota i radioaktywnej sadzy. Powierzchnia przestaje nadawać się do życia. Najwyższe punkty obecnego świata – fabryczne kominy górujące kiedyś nad głowami – funkcjonują jako pasaże łączące martwe zewnętrze z kryjącym się pod powierzchnią rachitycznym życiem.