Karnety na cały cykl czterech koncertów dostępne na stronie: https://tln.systembiletowy.pl/product
Instrukcja korzystania z karnetu: https://laznianowa.pl/wydarzenie/karnety-na-bulwart-sztuki-2023
Jak połączyć ciszę z muzyką? Czy to jest w ogóle możliwe? Wielu z nas postrzega ciszę jako absolutny brak dźwięku. W takim tonie piszą o niej m.in. poeci. W wierszu Trzy najdziwniejsze słowa Wisławy Szymborskiej czytamy: „(…) Kiedy wymawiam słowo Cisza, niszczę ją…”. Chcielibyśmy jednak zaprosić Państwa do zanurzenia się w trochę innej ciszy, tej, o której mówią współcześni aktywiści i artyści dźwiękowi, ekolodzy akustyczni, oraz dalekowschodni poeci: Buson – „Pół dnia słucham ciszy w olszynie z cykadami”, Basho – „Cisza. Lita skała nabrzmiała wołaniem cykad”. Ta cisza, to zróżnicowana, ale i zrównoważona audiosfera świata w jej niezwykle bogatej różnorodności, nie przygniatająca swym hałaśliwym ciężarem, lecz pobudzająca do głębszego i aktywniejszego doświadczania rzeczywistości.
Żyjemy w epoce składania świata na nowo, z kawałków na które został porozbijany. Łączymy przeciwieństwa, rozmywamy ostre kształty, zamazujemy wyraźne granice, wychodzimy poza utarte schematy i łamiemy wiekowe wzorce, przesuwamy paradygmaty kulturowe i poznawcze – SŁUCHAMY.
Ambient – muzyka, aktywność dźwiękowa nie przesłaniająca świata, jest jego niezbywalnym, dźwiękowym komponentem, barwą rzeczywistości, wyłamującą się z hegemonii rytmu, melodii, harmonii i tradycyjnych struktur muzycznych. Podczas spotkań, które odbędą się pod hasłem „Muzyka w Komnatach Ciszy” nawiążemy do genezy gatunku i terminu autorstwa Erika Satie: musique d’ameublement, którym kompozytor określił muzykę wpływającą na nastrój słuchacza, lecz nie absorbującą go na tyle, by przesłaniała mu otaczający go świat. Połączymy muzykę ambient z pejzażem dźwiękowym.
Zaproszeni artyści będą grali w Komnatach Ciszy – przestrzeniach sonicznych wypełnionych brzmieniem lokalnej audiosfery. To nie tylko miejsca, różne i nie do końca określone, ale również tworzone przez nas modele i sposoby słuchania. Komnat Ciszy jest tyle, ilu jest słuchających, którzy potrafią je stworzyć. Aby nie „zanieczyszczać” naturalnej audiosfery dodatkowym dźwiękiem koncerty będą się odbywały w trybie „silent music”, co oznacza, że będziemy korzystać z przygotowanych wcześniej słuchawek i mikrofonów.
Każdy z zaproszonych artystów zagra w wybranej lokalizacji znajdującej się w przestrzeni Nowej Huty, o wybranej przez siebie porze dnia lub nocy. W ten sposób powstaną utwory, których człowiek-muzyk tylko częściowo będzie autorem, ponieważ towarzyszyć mu będą „artyści” w postaci pejzażu dźwiękowego, zależnego od miejsca i czasu.
Rafał Mazur
kurator cyklu
Niedziela, 9 lipca / 21:00
ET IN ARCADIA EGO
DACH DOMU UTOPII
Christopher James Chaplin, brytyjski awangardowy kompozytor i artysta eksperymentalny, syn Charliego Chaplina. Studiował grę na fortepianie w Vevey w Szwajcarii, zanim przeniósł się do Londynu na początku lat 80-tych. Oprócz solowych nagrań studyjnych, kontynuował wspólne i improwizowane koncerty na żywo m.in. z Hansem-Joachimem Roedeliusem, włoskim gitarzystą i producentem Eraldo Bernocchim oraz wieloma innymi artystami i zespołami, takimi jak islandzkie trio muzyki elektronicznej Stereo Hypnosis.
Niedziela, 16 lipca / 6:30
PRZEBUDZENIE Z WODĄ
ZALEW NOWOHUCKI
Rafał Mazur, muzyk i filozof. W swojej działalności artystycznej łączy muzykę improwizowaną, nagrania terenowe, soundscape composition i instalacje dźwiękowe. W ramach projektu „Wielki Dźwięk nie brzmi” łączy aktywność dźwiękową z zagadnieniami poznawczymi. W ramach „Audiosfery” tworzonej w Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii prowadzi warsztaty słuchania pt. „Koncerty Głębokiego Słuchania” i pracuje nad stworzeniem pierwszego krakowskiego „Ogrodu Ciszy”. Od 2020 tworzy projekt „Wandering the Sound(scape)”, w ramach którego łączy swobodną improwizację zorientowaną na dźwięk ze słuchaniem pejzażu dźwiękowego.
Niedziela, 23 lipca / 17:00
ELEMENTY ROSARIUM
ALEJA RÓŻ
Michał Wiśniowski, artysta dźwiękowy i DJ. Fascynuje się dźwiękiem, odkąd tylko pamięta. Przenikanie się dźwięku i obrazu, rozbudziło w nim zainteresowanie ambientem. Jako miłośnik nagrań terenowych ma na swoim koncie trzy albumy: „Zima nad Bałtykiem EP” (2021), „Organism” (2022), „Acts and Recitals” (2022, Gruenrekorder), a także projekt: ,,Stryczek – Swirling in the dreams” (2023). Autor licznych setów DJ i kolekcjoner płyt winylowych. Prowadzi audycję Symfonia Somnambulika w Radiu Kapitał poświęconą muzyce ambient oraz muzyce eksperymentalnej. Jest pomysłodawcą interdyscyplinarnego projektu „Syntezy”, którego celem jest inspirowanie odbiorców do poszukiwania i odkrywania brzmienia świata. W wolnej chwili produkuje autorskie hydrofony.
Niedziela, 30 lipca / 20:00
ZALEW DŹWIĘKU
TĘŻNIA NAD ZALEWEM NOWOHUCKIM
Dominik Strycharski – kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer, nauczyciel i publicysta. Gra i komponuje współczesny jazz w wielu odsłonach, a także muzykę współczesną, elektroniczną, posthiphop, noise i różne odmiany muzyki improwizowanej. Skomponował muzykę do ponad 90 spektakli. W wielu z nich gra muzykę na żywo. Jego kompozycje można usłyszeć m.in. w spektaklu „Śnieg” i „Hamlet” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, wystawianych w Teatrze Łaźnia Nowa i Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Znaczną część jego pracy zajmuje muzyka z elektronicznie przetwarzanym głosem. Nagrał ponad 35 albumów w bardzo różnych składach. Od 1998 roku – jako kompozytor i wykonawca – tworzy wielowymiarowy projekt solowy Doministry, łączący współczesną muzykę elektroniczną, posthiphop, performance, noise i elektro-ambient. Jest twórcą jedynego na świecie dziennika dźwiękowego, którego kolekcja obejmuje dziś prawie 500 utworów.
Zdjęcie z ubiegłorocznych Koncertów Głębokiego Słuchania – fot. Dominik Stanisławski.
Zdjęcie Christophera Chaplina – fot. Carmen Alt-Chaplin.
Zdjęcie Rafała Mazura – fot. Rafał Drewniany.
Zdjęcie Michała Wiśniowskiego – fot. Agata Miloch.
Zdjęcie Dominika Strycharskiego – fot. Monika Stolarska.
Serdeczne podziękowania za pomoc techniczną w organizacji koncertów składamy panu Piotrowi Rondudzie, Restauracji „Stylowa”