W tegorocznej edycji naszego projektu kierujemy się bezpośrednio w stronę teatru. Wznawiamy Uniwersytet Patrzenia Teatrem, więc proponujemy słuchaczkom i słuchaczom bezpośrednie i mocne wejście w jego świat. Świat ten jest intensywny i angażujący, ale przy tym może być piękny, naładowany wrażliwością artystów go tworzących, a także chłonnej ich sztuki publiczności.
Uniwersytet Patrzenia Teatrem burzy bariery i nie wznosi sztucznych podziałów. Poprzez spotkania z ludźmi sceny, a także prowadzone przez nich warsztaty chcemy budować przestrzeń wspólną – zgodnie z przesłaniem Domu Utopii przestrzeń empatii i czułości. Wierzymy, że w świecie coraz bardziej groźnym, niepewnym i skonfliktowanym zaprosimy naszych słuchaczy do teatru i pozwolimy im poznać go na różne sposoby. Przyniesie to nową wiedzę, szczególne czysto ludzkie doświadczenie, ale pozwoli też być może – nawet i na chwilę – wyzwolić się spod jarzma coraz bardziej opresyjnej rzeczywistości.
Karnet na wszystkie wydarzenia w ramach trzeciego weekendu: 150 zł
Karnety dostępne: KLIKNIJ TUTAJ
17:00–20:00 – Miedzy prywatnym a społecznym – warsztaty dramaturgiczne
Z uczestnikami warsztatów porozmawiamy o tym, jak można pisać dziś dla teatru, co pisać i w jakiej formie. Co można, co trzeba, co nas interesuje, a co nas zupełnie nie obchodzi? Czy to, co dotyka nas osobiście, może być uniwersalne i ważkie społecznie? O czym i w jaki sposób nie wolno nam mówić, jakie tabu nadal działają? Jaką ścieżką formalną podążać, aby uzyskać pożądany efekt? I czy w ogóle da się ten efekt jakkolwiek obliczyć?
Prowadzenie: Mateusz Pakuła
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
11:00–12:30 – Literatura. Przetworzenia i przepoczwarzenia: Trudna sztuka dialogu – wykład
Dialogi są najważniejsze. To one oddają realność przedstawianego świata, względnie są odpowiedzialne za jego koślawość, nieprzystawalność, nieadekwatność. Białoszewski, Malicki, Masłowska – oni to potrafili jak nikt inny i to ich tekstom się przyjrzymy (tym teatralnym i prozatorskim) i porozmawiamy o twórczych i skutecznych przetworzeniach języka. Gościem specjalnym będzie Igor Jarek, autor głośnego „Halnego” w którym tarantinowskie dialogi trafiły na nowohucki bruk.
Prowadzenie: Szymon Kloska
Gość: Igor Jarek
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
13:00–16:00 – Głos, muzyka, teatr – warsztat muzyczny
Warsztaty próbują objąć wszystkie aspekty pracy kompozytora i muzyka w teatrze. Praca z muzyką w świecie teatru jest działaniem na bardzo wielu polach, dlatego postaramy się dotknąć wszystkich jej aspektów. Bardzo ważnym elementem jest praca z kontekstem, w jakim dźwięk i muzyka się znajdują – z jednej strony można wszystko (jak w żadnej innej rzeczywistości artystycznej), a z drugiej niezwykle ważne jest wiedzieć, jak muzyka w teatrze działa w kontekście wizji reżysera. Zajmiemy się różnymi metodami robienia muzyki – począwszy od muzyki na żywo, a skończywszy na nagraniach i elektronice. Będziemy również pracować z głosem – kompozytor bardzo często współpracuje z aktorem na polu dźwiękowym, dlatego warto zdobyć podstawowe umiejętności pracy wokalnej oraz zrozumieć, czym jest tekst, dramaturgia i narracja. Muzyka teatralna nie jest tworem samoistnym, dlatego będziemy działać z muzyką w kontekście tekstu mówionego. Postaramy się również uruchomić kreatywność i nowe słyszenie muzyki przez włączenie w działanie fragmentu warsztatów wokalnych Dominika Strycharskiego, które prowadzi on od kilkunastu lat. Warsztat zakłada włączanie w działanie wszystkich uczestników, co być może przyniesie rezultat w postaci wspólnego utworu, wspólnej piosenki lub niezwykłej dźwiękowej przestrzeni.
Prowadzenie: Dominik Strycharski
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
17:00–18:30 – Nasłuchiwanie: inspiracje
Dorota Kolak jest jedną z najwybitniejszych polskich aktorek, od czterech dekad związaną z gdańskim Teatrem Wybrzeże. Stworzyła tam wiele wspaniałych ról, m.in. w spektaklach Grzegorza Wiśniewskiego, Krzysztofa Babickiego, Moniki Pęcikiewicz, Jana Klaty, ostatnio Eweliny Marciniak. Choć Wybrzeże stanowi jej bazę, stale współpracuje też Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, grając w niektórych jego przedstawieniach. Dorota Roqueplo to wybitna kostiumografka, urodzona we Francji, ale od lat pracująca w Polsce i dzieląca czas między oba kraje. Członkini Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej niemal nie schodzi z planu filmowego. Współpracowała m.in. z Krzysztofem Krauze, Janem Komasą, Kingą Dębską, Leszkiem Dawidem, Anną Kazejak. Jak narodziło się ich ludzkie i artystyczne porozumienie? Jak widzą nawzajem swe zawodowe wybory? Czy kostiumografka może zmienić aktorkę, a aktorka mocno wpłynąć na kostiumografkę? O tym wszystkim porozmawiamy, szukając odpowiedzi na pytanie, czy i jak Dorota Roqueplo i Dorota Kolak inspirują się wzajemnie.
Goście: Dorota Kolak, Dorota Roqueplo
Prowadzenie: Jacek Wakar
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
11:00–12:30 – Teatr tu i teraz – warsztat recenzenta
W ramach zajęć „Teatr tu i teraz” Jacka Wakara chcemy przyjrzeć się przedstawieniom najważniejszych artystów tworzących dziś w Polsce dla sceny. Omówimy spektakle Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej, Bartosza Szydłowskiego, Grzegorza Jarzyny, ukażemy nić łączącą teraźniejszość polskiego teatru z historią jego ostatnich trzech dekad, wskazując na procesy o charakterze ciągłym, jak i te, które rodziły się w efekcie różnego rodzaju przesileń i wstrząsów. Nie zamkniemy się w opisach powstających dziś spektakli, ale spróbujemy wzbogacić treść spotkań rysem monograficznym ich autorów. Poszukamy punktów przecięcia sztuki teatru z innymi dziedzinami, przede wszystkim kinem i plastyką. Zajęcia pozwolą również na zapoznanie się z kuchnią krytycznego warsztatu. Uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki dotyczące pisania o teatrze, aby stać się ogniwem łączącym twórców z publicznością.
Prowadzenie: Jacek Wakar
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
13:00–17:00 – Światy możliwe – warsztat reżyserski
To, co od zawsze fascynuje w teatrze prowadzącą, to możliwość tworzenia światów skomponowanych na swoich wewnętrznych zasadach. Elementy są znajome, ale to ty jesteś twórcą własnego krajobrazu. Na warsztacie przyjrzymy się rozmaitym komponentom teatru i podejmiemy próbę stworzenia sytuacji scenicznej, w ramach której dokonuje się nieustająca wymiana między twórcą a odbiorcą - tu i teraz, w czasie rzeczywistym.
Prowadzenie: Lena Frankiewicz
Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
Karnet na weekend 13–15 maja: 150 zł
Na poszczególne wydarzenia bilety dostępne są w miarę wolnych miejsc.
Miejsce: Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, os. Szkolne 26A
Teatr Łaźnia Nowa
Instytucja Kultury Miasta Krakowa
os. Szkolne 25, 31-977 Kraków
Bilety tel.: 504 416 796
bilety@laznianowa.pl
Sekreteriat tel.: 12 425 03 20
biuro@laznianowa.pl