Tagi
#Architekci  (6) #Baśnie z 1001 bloku  (7) #Boska Komedia  (45) #casting  (5) #czytanie  (7) #dyskusja  (3) #dzieci  (43) #Emigranci  (15) #Eva Rysova  (10) #Fakir  (9) #festiwal  (105) #film  (5) #fotorelacja  (31) #Fuck  (7) #FUU  (4) #gala  (1) #Genius Loci  (8) #ginczanka  (1) #happening  (4) #Inferno  (3) #instalacja  (5) #Jakub S.  (5) #jubileusz  (8) #Kalkstein  (8) #Kieślowski Unimited  (5) #Klątwa  (20) #Kombinator  (5) #koncert  (96) #Koncert życzeń  (21) #konferencja  (8) #konkurs  (8) #koprodukcja  (8) #Kowboj Parówka  (8) #Krwawe wesele  (7) #Magda Miklasz  (7) #Magda Szpecht  (7) #MAŁA BOSKA KOMEDIA  (17) #MAŁA BOSKA KOMEDIA #3  (17) #Marcin Liber  (8) #Mateusz Pakuła  (13) #Michał Borczuch  (11) #Misja  (22) #modernizacja  (23) #modernizacja grudzień  (2) #Modernizacja kwiecień  (2) #modernizacja listopad  (6) #Modernizacja luty  (4) #modernizacja październik  (1) #modernizacja sierpień  (3) #modernizacja styczeń  (5) #modernizacja wrzesień  (3) #monodram  (10) #Montownia  (24) #Mrożek  (8) #nagroda  (31) #Nieznośnie długie objęcia  (8) #Noc Teatrów  (7) #Nowy Bulwart Sztuki  (59) #Paradiso  (8) #Pelcia  (17) #performance  (6) #piknik  (4) #premiera  (36) #program  (29) #projekt  (55) #Przypadek  (16) #Quo vadis  (15) #Recenzje  (4) #repertuar  (17) #Skowyt  (5) #spektakl gościnny  (53) #Spektakle wyjazdowe  (9) #spotkanie  (28) #Strzępka  (19) #Szekspir  (1) #Szydłowska  (25) #Szydłowski  (44) #taniec  (1) #Teatr IMKA  (4) #Teatr Zgromadzenie  (5) #Tochowicz  (2) #Tomasz Schimscheiner  (4) #Trzej Muszkieterowie  (18) #warsztaty  (42) #Wejście Smoka  (12) #werdykt  (3) #wernisaż  (4) #Wielcy inni  (4) #Wieloryb  (14) #Witkacy  (2) #Wszystko o mojej matce  (21) #Wyspiański  (5) #wystawa  (9) #zwiedzanie  (6)

Zamów Newsletter

Wysłano
X
Kurator: 
Jacek Wakar

Uniwersytet Patrzenia Teatrem 2022 // Weekend drugi

W tegorocznej edycji naszego projektu kierujemy się bezpośrednio w stronę teatru. Wznawiamy Uniwersytet Patrzenia Teatrem, więc proponujemy słuchaczkom i słuchaczom bezpośrednie i mocne wejście w jego świat. Świat ten jest intensywny i angażujący, ale przy tym może być piękny, naładowany wrażliwością artystów go tworzących, a także chłonnej ich sztuki publiczności.

Uniwersytet Patrzenia Teatrem burzy bariery i nie wznosi sztucznych podziałów. Poprzez spotkania z ludźmi sceny, a także prowadzone przez nich warsztaty chcemy budować przestrzeń wspólną – zgodnie z przesłaniem Domu Utopii przestrzeń empatii i czułości. Wierzymy, że w świecie coraz bardziej groźnym, niepewnym i skonfliktowanym zaprosimy naszych słuchaczy do teatru i pozwolimy im poznać go na różne sposoby. Przyniesie to nową wiedzę, szczególne czysto ludzkie doświadczenie, ale pozwoli też być może – nawet i na chwilę – wyzwolić się spod jarzma coraz bardziej opresyjnej rzeczywistości.

Karnet na wszystkie wydarzenia w ramach drugiego weekendu: 150 zł

Karnety dostępne: KLIKNIJ TUTAJ


PROGRAM DRUGIEGO WEEKENDU:


8 kwietnia (piątek):


16:00–19:00 – Miedzy prywatnym a społecznym – warsztaty dramaturgiczne

Z uczestnikami warsztatów porozmawiamy o tym, jak można pisać dziś dla teatru, co pisać i w jakiej formie. Co można, co trzeba, co nas interesuje, a co nas zupełnie nie obchodzi? Czy to, co dotyka nas osobiście, może być uniwersalne i ważkie społecznie? O czym i w jaki sposób nie wolno nam mówić, jakie tabu nadal działają? Jaką ścieżką formalną podążać, aby uzyskać pożądany efekt? I czy w ogóle da się ten efekt jakkolwiek obliczyć?

Prowadzenie: Mateusz Pakuła

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ


19:30–21:00 – Spotkanie z Mateuszem Pakułą

Otwarte dla publiczności spotkanie z Mateuszem Pakułą, dramaturgiem i reżyserem, którego powstałe w Teatrze Łaźnia nowa przedstawienie „Lem vs. P.K. Dick” zdobyło ostatnio kilka nagród w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Prowadzenie: Jacek Wakar

Wstęp wolny.


9 kwietnia (sobota):
 


11:00–12:30 – Teatr tu i teraz – wykład

W ramach zajęć „Teatr tu i teraz” Jacka Wakara chcemy przyjrzeć się przedstawieniom najważniejszych artystów tworzących dziś w Polsce dla sceny. Omówimy spektakle Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej, Bartosza Szydłowskiego, Grzegorza Jarzyny, ukażemy nić łączącą teraźniejszość polskiego teatru z historią jego ostatnich trzech dekad, wskazując na procesy o charakterze ciągłym, jak i te, które rodziły się w efekcie różnego rodzaju przesileń i wstrząsów. Nie zamkniemy się w opisach powstających dziś spektakli, ale spróbujemy wzbogacić treść spotkań rysem monograficznym ich autorów. Poszukamy punktów przecięcia sztuki teatru z innymi dziedzinami, przede wszystkim kinem i plastyką. Zajęcia pozwolą również na zapoznanie się z kuchnią krytycznego warsztatu. Uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki dotyczące pisania o teatrze, aby stać się ogniwem łączącym twórców z publicznością.

Prowadzenie: Jacek Wakar

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ


13:00–16:00 – Emocjonalność przedmiotu – warsztat scenograficzny

Scenografia to nie jest tylko budowanie przestrzeni, projektowanie dekoracji, stwarzanie aktorom otaczającego ich świata. Ważny jest moment, gdy przedmioty na scenie zaczynają żyć, odczuwać emocje, oddychać wraz z bohaterami/aktorami. Podczas warsztatu poszukamy wspólnie, także w działaniu, tego momentu. Sprawdzimy, co jest konieczne, by się zdarzył.

Prowadzenie: Justyna Elminowska

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ


16:30–18:30 – Nasłuchiwanie: inspiracje

Ona od lat jest jedną z najważniejszych aktorek krakowskiego Teatru Słowackiego, w którym stworzyła wiele różnorodnych ról, z tą może najważniejszą – Konrada w „Dziadach” Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej. W spektaklach Iwony Kempy pokazała, że ma rzadki słuch na dramaty Ingmara Bergmana („Rozmowy poufne”), nie przepuszczała też okazji, by ostrzej zabawić się formą. On to czołowa postać Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Współpracował tam m.in. z Janem Klatą, Moniką Strzępką i Wiktorem Rubinem. Rzeczywistość sprawiła, że w swoich teatrach musieli zderzyć się nie tylko z materią sztuki, ale wraz z całymi zespołami walczyć o ocalenie niezależności pracy twórczej, prawa do mówienia własnym głosem. Porozmawiamy o koszcie ponoszonym za takie właśnie uprawianie aktorstwa, o tym, jak w zamęcie nie zatracić się jako artysta, jak walczyć o zespół i budować go od środka. Wreszcie o życiu aktorskiego małżeństwa, które okazję do scenicznej potyczki dostało w Łaźni Nowej w spektaklu „Miłosna wojna stulecia”. Czy chcieliby więcej takich sposobności?

Goście: Dominika Bednarczyk, Radosław Krzyżowski
Prowadzenie: Jacek Wakar

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ


10 kwietnia (niedziela):


11:00–12:30 – Literatura. Przetworzenia i przepoczwarzenia: Hamlet jest kobietą – wykład

Hamlet był kobietą wielokrotnie. Wenus i Czerwony Kapturek też przechodziły najrozmaitsze tramsformacje, a ostatnio dołączyła do nich nawet Halka. Porozmawiamy więc o literackich i teatralnych interpretacjach – nie tylko genderowych. Czemu mają służyć i co nowego wnoszą? Od Angeli Carter i Andrzeja Wajdy po Mateusza Pakułę i Gaję Grzegorzewską.

Prowadzenie: Szymon Kloska
Gość: Gaja Grzegorzewska

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ
 

13:00–16:00 – Kto się nie boi choreografii? – warsztat choreograficzny

Czym jest choreografia? Jakie są jej podstawowe elementy? Czy choreografia może stać się sztuką zaangażowaną społeczno-politycznie? Kto ma odwagę się z nią spotkać? 

Prowadzenie: Renata Piotrowska-Auffret

Wejściówki: KLIKNIJ TUTAJ


17:00–18:30 – DEBATA: Dyrektor i jego narracja

Na ile dyrektor teatru narzuca profil prowadzonej przez siebie instytucji, czy jego program, jego narracja automatycznie staje się wspólna dla pracujących tam artystów? Jaki dziś powinien być model tworzenia teatralnej opowieści, aby otworzyć się na publiczność i innych twórców? Czy to już zmierzch teatralnych liderów i ich narracji, a może nie uniemożliwia to budowaniu teatru jako demokratycznej wymiany myśli i poglądów? O tym będziemy dyskutować w pierwszej debacie UPT z Dorotą Ignatjew (Teatr Nowy w Łodzi), Julią Holewińską i Wojciechem Farugą (Teatr Polski w Bydgoszczy), Pawłem Łysakiem (Teatr Powszechny w Warszawie), Piotrem Siekluckim (Teatr Nowy Proxima w Krakowie) i Bartoszem Szydłowskim (Teatr Łaźnia Nowa i Festiwal Boska Komedia w Krakowie). 

Prowadzenie: Jacek Wakar

Goście: Wojciech Faruga, Julia Holewińska, Dorota Ignatjew, Paweł Łysak, Piotr Sieklucki, Bartosz Szydłowski


Karnet na weekend 8–10 kwietnia: 150 zł

Na poszczególne wydarzenia bilety dostępne są w miarę wolnych miejsc.

Miejsce: Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, os. Szkolne 26A

Kurator: 
Jacek Wakar

Teatr Łaźnia Nowa

Instytucja Kultury Miasta Krakowa
os. Szkolne 25, 31-977 Kraków

Bilety tel.: 504 416 796 
bilety@laznianowa.pl

Sekreteriat tel.: 12 425 03 20
biuro@laznianowa.pl  
   

BIP