Tagi
#Architekci  (6) #Baśnie z 1001 bloku  (7) #Boska Komedia  (46) #casting  (5) #czytanie  (7) #dyskusja  (3) #dzieci  (43) #Emigranci  (15) #Eva Rysova  (11) #Fakir  (9) #festiwal  (104) #film  (5) #fotorelacja  (31) #Fuck  (7) #FUU  (4) #gala  (1) #Genius Loci  (8) #happening  (4) #Inferno  (3) #instalacja  (5) #Jakub S.  (5) #jubileusz  (8) #Kalkstein  (8) #Kieślowski Unimited  (5) #Klątwa  (20) #Kombinator  (5) #koncert  (96) #Koncert życzeń  (21) #konferencja  (8) #konkurs  (8) #koprodukcja  (8) #Kowboj Parówka  (8) #Krwawe wesele  (7) #Magda Miklasz  (7) #Magda Szpecht  (7) #MAŁA BOSKA KOMEDIA  (17) #MAŁA BOSKA KOMEDIA #3  (17) #Marcin Liber  (8) #Mateusz Pakuła  (14) #Michał Borczuch  (11) #Misja  (22) #modernizacja  (23) #modernizacja grudzień  (2) #Modernizacja kwiecień  (2) #modernizacja listopad  (6) #Modernizacja luty  (4) #modernizacja październik  (1) #modernizacja sierpień  (3) #modernizacja styczeń  (5) #modernizacja wrzesień  (3) #monodram  (10) #Montownia  (24) #Mrożek  (8) #nagroda  (31) #Nieznośnie długie objęcia  (8) #Noc Teatrów  (7) #Nowy Bulwart Sztuki  (59) #Paradiso  (8) #Pelcia  (17) #performance  (6) #piknik  (4) #premiera  (36) #program  (29) #projekt  (55) #Przypadek  (16) #Quo vadis  (15) #Recenzje  (4) #repertuar  (17) #Skowyt  (5) #spektakl gościnny  (53) #Spektakle wyjazdowe  (8) #spotkanie  (28) #Strzępka  (19) #Szekspir  (1) #Szydłowska  (25) #Szydłowski  (44) #taniec  (1) #Teatr IMKA  (4) #Teatr Zgromadzenie  (5) #Tochowicz  (2) #Tomasz Schimscheiner  (4) #Trzej Muszkieterowie  (18) #warsztaty  (42) #Wejście Smoka  (12) #werdykt  (3) #wernisaż  (4) #Wielcy inni  (4) #Wieloryb  (15) #Witkacy  (2) #Wszystko o mojej matce  (21) #Wyspiański  (5) #wystawa  (9) #zwiedzanie  (6)

Zamów Newsletter

Wysłano
X
Autor

Równina wątłych mięśni, reż. R. Piotrowska-Auffret // online +EN

Premiera: 26.05.2020 20:00 Czas trwania: 60 minut Cena:
Produkcja: Teatr Łaźnia Nowa
Zapraszamy na dziesiąty pokaz Łaźni Nowej online. W najbliższy wtorek, 26.05.2020 o godz. 20:00 pokażemy Państwu jeden z naszych najnowszych spektakli - "Równinę wątłych mięśni" w reżyserii Renaty Piotrowskiej-Auffret.
 
Pokaz spektaklu odbędzie się na facebooku i kanale YouTube Łaźni Nowej.
Nagranie dostępne będzie jednorazowo.
Spektakl wyświetlimy z angielskimi napisami. /English subtitles available

Ważne

W spektaklu używane są światła stroboskopowe i głośna muzyka.
Rekomendowany wiek odbiorców: 16+.
 

O spektaklu


"Równina wątłych mięśni" Renaty Piotrowskiej-Auffret to performans wykorzystujący narzędzia tańca eksperymentalnego i teatru, dla którego punkt wyjścia stanowiło zakończenie libretta „Święta wiosny’ Igora Strawińskiego. Bazując na świadectwach współczesnych kobiet, zbieranych przez artystki podczas pracy, odwołując się do formuły baśni i figury czarownicy, spektakl opowiada o strategiach nadużyć wobec kobiecych ciał, dekonstruuje i transformuje obecne w kulturze przemocowe narracje i mechanizmy. Przechwytuje stereotypową figurę ofiary jako kobiety „z natury” podatnej na krzywdę i poszukuje alternatywnych wariantów historii kobiecych ciał, projektując przestrzeń emancypacji i nową mitologię.
Renata Piotrowska-Auffret jest związana z ośrodkami choreografii w Polsce i Europie. Należy do warszawskiego kolektywu niezależnych choreografów i choreografek Centrum w Ruchu.

ZE SCENARIUSZA

Dawno temu kobiece ciało zostało skolonizowane przez rodzaj męskoosobowy. Przewody łączące jajniki z macicą na cześć uczonego z Padwy nazwano trąbkami Falloppia. Przedowulacyjne pęcherzyki jajnikowe określone zostały mianem pęcherzyków Graffa. Można by pomyśleć, że są własnością duńskiego anatoma. Gruczoły przedsionkowe większe, zwane gruczołami Bartholina, znajdują się wewnątrz warg sromowych mniejszych, więc w praktyce Bartholino nigdy ich nie miał, ale tylko on ma je w teorii. Nawet punkt G stał się punktem G od inicjału niemieckiego lekarza Ernsta Grafenberga – tego samego, który wymyślił wkładkę domaciczną. Pewnego chłodnego wieczoru pewne kobiece ciała, które miały trąbki, pęcherzyki, gruczoły i punkty G, pomyślały: czy ten rodzaj skończy kiedyś kolonizację tego ciała?

MEDIA O SPEKTAKLU

Autorki odbijają się od choreografii Niżyńskiego i budują jej damską wersję: drżenie nie oznacza lęku, ale spięcie przed zmianą, a ofiara staje się podmiotem. Bo niepokojące jest, że pierwsze z tych słów ma tylko rodzaj męski, a dla drugiego trudno stworzyć feminatywę. I że kobiece narządy rodne określane są nazwiskami mężczyzn. Ruch w spektaklu jest nieoczywisty, wykracza poza schematy piękna. A końcowa scena to wyrazisty symbol kobiecej siły i wspólnoty.
// Przemek Gulda
Twórczyni uwalnia Wybrankę od konieczności „zatańczenia się” na śmierć, a jej szał czyni choreograficznym manifestem kobiecej sprawczości, wyzwolonej z obowiązku realizowania męskich fantazji z jednej oraz składania siebie w ofierze na patriarchalnym ołtarzu z drugiej strony (...) Tańczące na scenie performerki – Katarzyna Sikora, Aleksandra Osowicz i Magdalena Fejdasz – ucieleśniają energię wyemancypowanych wojowniczek, uprawiających feministyczne czary na ruinach starego porządku. Pod ich stopami spektakularnie kruszy się androcentryczny świat i upada mit Logosu, by przemówić mogło ciało, wydarte opresywnym mechanizmom jego poskramiania.
// Alicja Muller

TWÓRCY

Reżyseria: Renata Piotrowska-Auffret
Dramaturgia i teksty: Anka Herbut
Choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
Kreacja i performens: Aleksandra Osowicz, Katarzyna Sikora, Magda Fejdasz
Muzyka: Marcin Janus
Kostiumy: Maja Skrzypek
Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
Research: Dominique Brun, Clarisse Chanel, Magdalena Frankowicz, Zuzanna Jusińska, Kama Królikowska, Natalia Oniśk, Agnieszka Sikorska, Mary Szydłowska, Katarzyna Sypniewska, Monika Turemka
Inspicjentka: Aneta Skrzyszowska

 
Czas trwania: 55 minut
Premiera: 24.11.2019

Spektakle udostępniamy BEZPŁATNIE.
Autor

Teatr Łaźnia Nowa

Instytucja Kultury Miasta Krakowa
os. Szkolne 25, 31-977 Kraków

Bilety tel.: 504 416 796 
bilety@laznianowa.pl

Sekreteriat tel.: 12 425 03 20
biuro@laznianowa.pl  
   

BIP