Tagi
#Witkacy  (2) #projekt  (54)

Zamów Newsletter

Wysłano
X

Zabawny, rewelacyjnie zagrany, z niezwykłym wokalem i zaskakującymi zwrotami akcji – dwójka świetnych aktorów, w pięknej scenografii okraszonej piękną muzyką z tekstem Witkacego. Teatr Łaźnia Nowa zaprasza na spektakl „Matka Gyubala Wahazara5 i 6 kwietnia o 19.00. Spektakl jest kompilacją Matki oraz Gyubala Wahazara Witkacego, został nagrodzony na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.



MATKA GYUBALA WAHAZARA

Skąd się bierze Tyran?
Ktoś go kiedyś urodził
Ktoś go kiedyś wykarmił
Ktoś go kiedyś przewijał
Ktoś go kiedyś kochał…


Spektakl jest kompilacją Matki oraz Gyubala Wahazara Witkacego. To studium relacji toksycznych w małym zamkniętym rodzinnym układzie matka-syn, w którym twa nieustająca próba sił - walka o władzę, o dominację, o swoje JA. A to wszystko dzieje się w psychodelicznej magmie muzycznej, opartej na śpiewie operowym, melorecytacji oraz innych performatywnych zabawach z głosem i elektroniką. Spektakl został zrealizowany w ramach Nurtu OFF 33-go Przeglądu Piosenki Aktorskiej i powstał przy wsparciu Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

FUNDACJA CENTRALA 71, www.centrala71.pl

została założona przez reżysera Bartłomieja Potocznego oraz aktora Teatru Współczesnego we Wrocławiu Tomasza Cymermana. Jej działalność opiera się na cyklach działań miejskich, realizowanych od 2007 roku przez Towarzystwo Kultury Czynnej, która przejmując opiekę nad projektem powołała do istnienia Fundację Centrala71. Projekt ten to cykl czytań dramatu współczesnego prowadzony w Klubie Jazzowym Rura we Wrocławiu przy wsparciu Teatru Współczesnego we Wrocławiu oraz PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W ramach projektu powstało 40 czytań dramatu współczesnego, 4 improwizacje aktorskie, oraz dwie edycje Festiwalu Centrala71, którego przedmiotem była promocja dramaturgii polskiej. Program cieszył się stałym uznaniem publiczności, zebrał stałe grono ok. 2.000 widzów. W roku 2011 Centrala71 rozpoczęła cykl czytań w Krakowie pod nazwą Dramafon. Do tej pory odbyło się kilkanaście czytań w Klubie Lokator, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, w Klubie Rozrywki oraz w Śródmiejskim Ośrodku Kultury. Dramafon został dobrze przyjęty przez krakowską publiczność, o czym świadczy zawsze zapełniona widownia oraz pozytywne recenzje w prasie. Ostatnimi produkcjami Centrali 71 są spektakle w reżyserii Justyny Kowalskiej: komedia o biurokracji w PRL Vademecum Petenta wg J. Wittlina oraz spektakl muzyczny Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego.

Spektakl otrzymał główną nagrodę TUKAN OFF na 33 Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu

///

MEDIA O SPEKTAKLU:

"Spektakl Kowalskiej zdobył nagrodę sekcji "off" podczas ostatniego Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Od festiwalowych składanek poezji śpiewanej dzielą go jednak lata świetlne. "Matka Guybala Wahazara" jest ni happeningiem, ni rozpisaną na dwie postaci psychodramą. W obu przypadkach uznanie budzi gra obsady. Małgorzata Wojciechowska z operetkowym śpiewem na ustach kreuje przerysowaną personifikację matriarchatu; kobietę zastygniętą w histerycznych pozach i gniewnych roszczeniach wychowawczych. Z kolei wspomniany Kalisz idzie na całość, zmieniając osobowości jak rękawiczki. Jest nawiedzonym myślicielem, oszalałym despotą, skruszonym maminsynkiem, wreszcie napastliwym wodzirejem. Co by nie mówić, robi z Witkacego porządny show. A publika, świadomie lub nie, to kupuje. Nawet, jeśli nie zapłaciła za bilet."

Łukasz Baduła
kulturaonline.pl

"Śmiem twierdzić, iż gęsią skórkę wliczono w cenę biletu. Takie wrażenie można było odnieść wchodząc do małej sali teatru Łaźnia Nowa na spektakl „Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego” (...) Nie bez powodu zdobył on główną nagrodę TUKAN OFF na 33. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej  we Wrocławiu.
(...)
"Matka" odbiega od klasycznego spektaklu teatralnego. Zabawa światłem, śpiewem operowym oraz efektami dźwiękowymi zdecydowanie zwiększa potencjał tego przedstawienia. Gromkie brawa dla Piotra Żyły, który jest kierownikiem tego zamieszania. (...)
Po obejrzeniu tego spektaklu konkluzja może być tylko jedna. Jeżeli ktoś uważa, że teatr w Polsce swoje złote czasy ma już za sobą, jest w błędzie. Małgorzata Wojciechowska (Matka) oraz Marcin Kalisz (Syn) udowodnili, że młodzi artyści to nieoszlifowane diamenty, które na naszych oczach stają się brylantami. Niech dowodem na te słowa będą owacje na stojąco, którymi krakowska publiczność pożegnała schodzących ze sceny aktorów."

Paweł Filipowski
kulturaw krakowie.pl

"„Matka Gyubala Wahazara” jest składanką jak najbardziej udaną – od tego, co dzieje się na scenie na płaszczyźnie estetycznej, aż po uwypuklone sensy i jasne przekazy, które poprzez autorską konfigurację i wybór scen, są czytelne dla widza – i to bez żmudnych analiz (choć nie oznacza to wyeliminowania jakiejkolwiek refleksji!), których niejednokrotnie wymaga teraz „ociekający współczesnością” teatr, w wielu przypadkach niemal nie dający się obronić bez reżyserskiego komentarza przybliżającego motywy pewnych zabiegów inscenizacyjnych."

Aleksandra Sowa
Teatr Dla Was

Bilety w cenie: 25zł/15zł

 

2013-05-29

"Śmiem twierdzić, iż gęsią skórkę wliczono w cenę biletu." Spektakl "Matka Gyubala Wahazara"

Data publikacji
29 maja 2013

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

"Śmiem twierdzić, iż gęsią skórkę wliczono w cenę biletu." Spektakl "Matka Gyubala Wahazara"

Następna Poprzednia
Jezus Chrystus. Buntownik, anarchista, bezpaństwowiec.
Casting dla dzieci w wieku 9-12 lat