Tagi
#projekt  (54) #Witkacy  (2)

Zamów Newsletter

Wysłano
X

Spektakl muzyczny Matka Gyubala Wahazara to kompilacja Matki oraz Gyubala Wahazara Witkacego. To studium relacji toksycznych  w małym zamkniętym rodzinnym układzie matka-syn,  w którym twa nieustająca próba sił - walka o władzę, o dominację, o swoje JA. A to wszystko dzieje się w psychodelicznej magmie muzycznej opartej na śpiewie operowym, melorecytacji oraz innych performatywnych zabawach z głosem i elektroniką.

Spektakl otrzymał główną nagrodę TUKAN OFF na 33 Przeglądzie Piosenki Aktorskiej  we Wrocławiu!

Gyubal Wahazar, dyktator nad dyktatory, najsamotniejszy z samotnych, weźmie na siebie wszystkie męki świata, on będzie cierpieć za ciebie, więc powinieneś oddać mu swe życie z wdzięcznością, kiedy postanowi cię rozstrzelać.

WAHAZAR
Nowych ludzi można tylko stworzyć niszcząc, a nie kładąc wszystkim do głowy piękne myśli, ja będę niszczył, w imię najpiękniejszych skarbów, w imię tych cudownych kwiatków, które zakwitną w duszach waszych dzieci, kiedy się ockną na pustyni ducha i wyć będą o jedną kroplę tego czegoś, tego niezmiennego, wielkiego, a tak małego, że znaleźć to można w każdym robaczku, w każdej trawce, w każdym kryształku ukrytym w skale...

Skąd się bierze Tyran?

Ktoś go kiedyś urodził
Ktoś go kiedyś wykarmił
Ktoś go kiedyś przewijał
Ktoś go kiedyś kochał…

MATKA
Och - jaki on marny jest, ten mój syn! Czemu go nie karmiłam wódką od dziecka? Byłby przynajmniej taki mały jak te pieski japońskie, co od szczeniaka wódkę żłopią - nie byłby tym wstrętnym dorosłym niczym. Jako karzełka, kretyna mogłabym go po prostu kochać.

MEDIA O SPEKTAKLU:

"Spektakl Kowalskiej zdobył nagrodę sekcji "off" podczas ostatniego Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Od festiwalowych składanek poezji śpiewanej dzielą go jednak lata świetlne. "Matka Guybala Wahazara" jest ni happeningiem, ni rozpisaną na dwie postaci psychodramą. W obu przypadkach uznanie budzi gra obsady. Małgorzata Wojciechowska z operetkowym śpiewem na ustach kreuje przerysowaną personifikację matriarchatu; kobietę zastygniętą w histerycznych pozach i gniewnych roszczeniach wychowawczych. Z kolei wspomniany Kalisz idzie na całość, zmieniając osobowości jak rękawiczki. Jest nawiedzonym myślicielem, oszalałym despotą, skruszonym maminsynkiem, wreszcie napastliwym wodzirejem. Co by nie mówić, robi z Witkacego porządny show. A publika, świadomie lub nie, to kupuje. Nawet, jeśli nie zapłaciła za bilet."

/Łukasz Baduła
kulturaonline.pl

"Śmiem twierdzić, iż gęsią skórkę wliczono w cenę biletu. Takie wrażenie można było odnieść wchodząc do małej sali teatru Łaźnia Nowa na spektakl „Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego” (...) Nie bez powodu zdobył on główną nagrodę TUKAN OFF na 33. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej  we Wrocławiu.
(...)
"Matka" odbiega od klasycznego spektaklu teatralnego. Zabawa światłem, śpiewem operowym oraz efektami dźwiękowymi zdecydowanie zwiększa potencjał tego przedstawienia. Gromkie brawa dla Piotra Żyły, który jest kierownikiem tego zamieszania. (...)
Po obejrzeniu tego spektaklu konkluzja może być tylko jedna. Jeżeli ktoś uważa, że teatr w Polsce swoje złote czasy ma już za sobą, jest w błędzie. Małgorzata Wojciechowska (Matka) oraz Marcin Kalisz (Syn) udowodnili, że młodzi artyści to nieoszlifowane diamenty, które na naszych oczach stają się brylantami. Niech dowodem na te słowa będą owacje na stojąco, którymi krakowska publiczność pożegnała schodzących ze sceny aktorów."

/Paweł Filipowski
kulturaw krakowie.pl

"„Matka Gyubala Wahazara” jest składanką jak najbardziej udaną – od tego, co dzieje się na scenie na płaszczyźnie estetycznej, aż po uwypuklone sensy i jasne przekazy, które poprzez autorską konfigurację i wybór scen, są czytelne dla widza – i to bez żmudnych analiz (choć nie oznacza to wyeliminowania jakiejkolwiek refleksji!), których niejednokrotnie wymaga teraz „ociekający współczesnością” teatr, w wielu przypadkach niemal nie dający się obronić bez reżyserskiego komentarza przybliżającego motywy pewnych zabiegów inscenizacyjnych."

/Aleksandra Sowa
Teatr Dla Was


FUNDACJA CENTRALA 71  - www.centrala71.pl

Fundacja Centrala 71 założona została przez reżysera Bartłomieja Potocznego oraz aktora Teatru Współczesnego we Wrocławiu Tomasza Cymermana

Główny projekt Centrali 71 Dystrybutor – cykl działań miejskich, już od roku 2007 był realizowany przez Towarzystwo Kultury Czynnej, które powierzało jego wykonanie nieformalnej Grupie Centrala71, która przejmując opiekę nad projektem powołała do istnienia Fundację Centrala71. Projekt ten to cykl czytań dramatu współczesnego przeprowadzony w Klubie Jazzowym Rura we Wrocławiu, ze wsparciem Teatru Współczesnego we Wrocławiu oraz PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W ramach projektu powstało 40 czytań dramatu współczesnego, 4 improwizacje aktorskie, oraz dwie edycje Festiwalu Centrala71, którego przedmiotem była promocja dramaturgii polskiej. Program cieszył się stałym uznaniem publiczności, zebrał stałe grono ok. 2.000 widzów. Projekt Dystrybutor – cykl działań miejskich był dofinansowany przez gminę Wrocław.  Gmina Wrocław dofinansowała również produkcję spektaklu Gospel na podstawie dramatu Tomasza Cymermana. Spektakl jest wystawiany w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

W roku 2011 Centrala71 rozpoczęła cykl czytań w Krakowie pod nazwą Dramafon. Do tej pory odbyło się kilkanaście czytań w Klubie Lokator, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, w Klubie Rozrywki oraz w Śródmiejskim Ośrodku Kultury. Dramafon został dobrze przyjęty przez krakowską publiczność, o czym świadczy zawsze zapełniona widownia oraz pozytywne recenzje w prasie.  Ostatnimi produkcjami Centrali 71 są spektakle w reżyserii Justyny Kowalskiej: komedia o biurokracji w PRL Vademecum Petenta wg J. Wittlina oraz spektakl muzyczny Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego – zwycięzca konkursu NURT OFF 33 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.

Scenariusz, reżyseria:


JUSTYNA KOWALSKA (1978) – artysta sztuk performatywnych: reżyser, dramaturg, aktorka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (specjalność – Dramaturg Teatru) oraz Studium Literacko-Artystycznego (Uniwersytet Jagielloński).
Jako reżyser debiutowała Samą Słodyczą wg. Ireneusza Iredyńskiego - wygrana w konkursie Mistrzowie małej formy – reinterpretacje 2006: 70-80 podczas festiwalu XLI OPTFM Kontrapunkt 2006. Jej spektaklem dyplomowym są Trojanki Sartre’a wyreżyserowane dla festiwalu Re_wizje / antyk  organizowanego przez Stary Teatr w Krakowie. Wystawiła również autorską wersję Balladyny wg Słowackiego – Maliny (Teatr im. J. Słowackiego, Kraków).  Od kilku lat reżyseruje czytania sceniczne dla Fundacji Centrala 71 (m.in. Fizjologię smaku, czyli medytacje o gastronomi doskonałej A. Brillat-Savarena, Włochy-Brazylia 3:2 D. Enia). W roku 2012 zrealizowała dwa spektakle dla Centrali 71: Vademecum Petenta J. Wittlina – komedię o meandrach biurokracji w PRL-u oraz spektakl muzyczny Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego, który wygrał  konkurs NURT OFF 33 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
Jako dramaturg specjalizuje się w adaptacjach. Zaadaptowała Stefcię Ćwiek w szponach życia Dubravki Ugresic (reż. Mateusz Przyłęcki, Teatr Ludowy, Kraków), Wizje Mozarta Franzobla (reż. Roman Gancarczyk, Teatr PWST, Kraków).  Kilka adaptacji zaprezentowała podczas czytań scenicznych, a kolejne czekają na swoją realizację. Od niedawna żyje z pisania scenariuszy dla telewizji.  Wygrała konkurs Telewizji Polskiej na cykliczną audycję dla dzieci.
Z krakowskimi teatrami współpracuje również, jako aktorka (najważniejszy spektakl: Klątwa, reż. B. Wysocka, Stary Teatr). Bierze też udział w akcjach performatywnych (np. Zemsta kobiety w środku miasta, autor. Rafał Bujnowski, festiwal ArtBoom). Udzielała się wokalnie w „Zespole Transpunkowym Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej Imienia Ludwika Solskiego W Krakowie”, który założyła wraz z reżyserami Michałem Zadarą i Piotrem Jędrzejasem (występy mi.in. na festiwalach Starego Teatru w Krakowie baz@art i rewizje_romantyzm).
www.justynakowalska.pl

Muzyka


PIOTR ŻYŁA (1987)  - sound designer, muzyk-improwizator, kompozytor, realizator dźwięku,  prezes zarządu fundacji Radia ART. Studiował filozofię na UJ. Współorganizator 16 edycji Otwartych Sesji Muzyki Swobodnie Improwizowanej – Open Session.  Na swojej ścieżce muzycznej, współpracował z takimi muzykami, jak: Herman Muntzing, Keir Neuringer, Andrew Drury, Martin Kuchen, Neol Akchote, Michał Dymny etc...

Najważniejsze elementy dorobku zawodowego, to

Film:
Wierność – reż. Daria Woszek (muzyka),
Morskie Opowieści – reż. Daria Woszek (muzyka),
Wino – reż. Krzysztof Szafraniec (udźwiękowienie)
Skrzydła – reż. Krzysztof Szafraniec (udźwiękowienie)
Podróż z bagażem podręcznym – reż. Arek Biedrzycki (postprodukcja dźwięku).

Teatr:
Matka Gyubala Wahazara – reż. Justyna Kowalska (kompozycja+muzyka na żywo),
Noc tuż przed lasami –  reż. Daria Woszko, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (jako kompozytor);
Amfitrion – reż. Wojtek Klemm, Teatr Stary Kraków (muzyka na żywo);
Prada-Meinhoff – reż. Justyna Kowalska, KontenerART Poznań (kompozycja+muzyka na żywo),

www.piorzyla.pl

Scenografia


GRZEGORZ BORYS ROMAN (1988) – absolwent Szkoły Muzycznej I-stopnia w Bolesławcu (akordeon) oraz Animacji Społeczności Lokalnych we Wrocławiu (2009); laureat europejskiego wyróżnienia dla animatorów kultury imienia Heleny Radlińskiej, wyróżnienia na przeglądach teatrów amatorskich - Bombard 2005 i ThePlayCity 2007. Przez 5 lat związany z teatrem w Bolesławcu.

Kustosz i organizator galerii Concordia(2008-2010). Autor scenografii (m.in. Matka Gyubala Wahazara – reż. Justyna Kowalska, Vedemecum Petenta – reż. Justyna Kowalska, Lamentacje Londyńskie – reż. Kamil Błoch, Teatr KraKoTeka w Krakowie, Sceny - reż. Tomasz Cymerman, Pan w szlafroku - reż. Urszula Frąszczak-Matyjewicz, Sceny ŁóżkoFE -reż. Kinga Pokojowy i Grzegorz Roman.)

Brał udział w czytaniach scenicznych w ramach działań fundacji Centrala71 we Wrocławiu: Fizjologia smaku, reż. Justyna Kowalska, Ojcze Nasz, reż. Katarzyna Baraniecka oraz Przyjaciel, reż. Bartłomiej Potoczny. Obsadzany w epizodach w serialach Pierwsza miłość, Dlaczego ja, Detektywi i W11. Wystąpił w reklamie promującej Polskę po za granicami naszego kraju oraz w reklamach promujących ekologie w Krakowie. Instruktor teatralny młodzieży i konferansjer ogólnopolskich festiwali. Organizator projektu teatralno-pantomimicznego Gliniada - Bolesławiec. Od roku 2009 jest mocno związany z  Fundacją Centrala 71 oraz inicjator i producent czytań performatywnch Dramafon.


Obsada: Matka

MAŁGORZATA WOJCIECHOWSKA (1980) – aktorka, wokalistka, autorka. Absolwentka PWST w Krakowie. Jej doświadczenie zawodowe to role Magdaleny Hofdemel w Wizji Mozarta Franzobla, reż. R. Gancarczyk i Tobiasza Czkawki w Wieczorze trzech króli Szekspira, reż. J. Stuhr (spektakle dyplomowe), Valli w Pułapce T. Różewicza, reż. K Babicki (Teatr J. Słowackiego w Krakowie). Aktualnie związana z Warszawą, gdzie zagrała w spektaklach: Jajokracja E. Brylla, reż. J. Szurmiej (Teatr Rampa), Dzieci śmieci A. Fugarda, reż. M. Kwiecień (Teatr Prochownia), Jak ty nic nie rozumiesz S. Grodzieńskiej/J. Jurandota, Gonimy dopóki żywi na podst. utworów Cz. Miłosza (oba spektakle w reż. M. Dzięciołowskiego). Zagrała w spektaklu galowym Międzynarodowego Festiwalu Malta w Poznaniu w Marii de Buenos Aires A. Piazzoli/H. Ferrera, reż. M. Dziewulska. Swoje komediowe możliwości pokazała m.in.  grając w serialu Ale się kręci oraz w spektaklu Vademecum Petenta (reż. Justyna Kowalska)

Brała udział w koncertach i spektaklach muzycznych realizowanych przez TVP: Dobranoc, panowie - piosenki A. Osieckiej, reż. J. Satanowski (Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach), Reinkarnacje - piosenki G. Ciechowskiego, reż. J. Piwowar (Gala Studenckiego Przeglądu Piosenki), koncerty finałowe festiwalu FAMA w Świnoujściu, koncerty towarzyszące Festiwalowi Zamkowemu w Olsztynie oraz wiele innych. Koncertowała w Radiu Kraków, Studiu im. Agnieszki Osieckiej, studiu im. W. Lutosławskiego, Piwnicy pod Baranami, na scenie Przechowalnia w Łodzi. Jej piosenki ukazały się na kilku wydawnictwach płytowych.

W 2005 otrzymała stypendium miasta Kraków dla młodych. Była finalistką konkursu aktorskiej interpretacji piosenki na ostatnim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Otrzymała nagrody na ogólnopolskich festiwalach piosenki literackiej: Festiwal Twórczości Marka Grechuty KOROWÓD w Krakowie (III nagroda), Przegląd Piosenki Autorskiej OPPA w Warszawie (Grand Prix - nagroda im. J. Kofty), Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie (III nagroda, nagroda prezydenta miasta), FAMA w Świnoujściu (dwukrotnie główna nagroda - Trójząb Neptuna za realizację spektaklu muzycznego Tak dobrze nie jest, ale nie jest źle - piosenki Kazika Staszewskiego oraz Gwiazdka z nieba - piosenki Łucji Prus, nagroda specjalna za autorstwo i kompozycję piosenki Kujawiak żałobny, nagroda im. M. Redwana za najlepsze teksty). Pamiętajmy o Osieckiej Sopot/Warszawa (II nagroda), Festiwal Łaźnia w Radomiu (Grand Prix), Festiwal Spotkania zamkowe w Olsztynie (II nagroda), Festiwal Piosenki Studenckiej Łykend we Wrocławiu (Grand Prix) oraz szereg pierwszych nagród na festiwalach w Sieradzu, Gorlicach, Lublinie, Kwidzynie, Łodzi, Grudziądzu, Oleśnie.


Obsada: Gyubal Wahazar


MARCIN KALISZ (1981) – aktor. Urodzony we Wrocławiu. Spod znaku bliźniąt. Zawdzięcza temu bliznowate dzieciństwo oraz dwoistą naturę. Dwoista natura sprzyja wielu ciekawym zjawiskom, natomiast bliznowate dzieciństwo spowodowało, iż Marcin Kalisz zapragnął w sztuce odnajdywać swoje powołanie i ze scen i prosceniów przemawiać, performować. Jednym słowem głosić Światu dobrą i złą nowinę - chcąc dobrą najczęściej. Co więcej mieć wpływ na Niego (Świat znaczy).
W tym celu, lub w związku z tym

Ukończył:
17lo we Wrocławiu, w klasie o profilu teatralnym. Następnie Państwową Szkołę Teatralną w Krakowie, gdzie mieszka do dziś.
Przez pierwsze dwa lata po studiach, które ukończył biorąc udział w dyplomach Bogdana Hussakowskiego i Jana Peszka, występował głównie teatrach: Ludowym, Stu oraz w Łaźni Nowej.
Miał wówczas okazję pracować z reżyserami takimi jak: Jerzy Stuhr, Krzysztof Jasiński, Tomasz Obara, Piotr Waligórski, Tomas Svoboda.
Po dwóch i pół roku został zatrudniony przez Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Starym w Krakowie. Pierwsze role jakie zagrał w nowym miejscu to Ksiądz w Klątwie S. Wyspiańskiego, w reż. Barbary Wysockiej
i Gombrowicz w Trans-Atlantyku W. Gombrowicza, w reż. Mikołaja Grabowskiego.
Pracuje tam do dziś.
Reżyseruje czytania dramatów w krakowskich klubach i dyskotekach, prowadzi warsztaty teatralne z amatorami. Jednym z najważniejszych był projekt HYDECLUB przygotowany we współpracy z dramaturżką i reżyserką Justyną Kowalską. Projekt ten wystawiany był jako spektakl w Klubie Lokator w Krakowie w 2009 roku.

Ma psa Kolesia i żabę na Facebooku - ogólnie fajny - gadatliwy.

Bilety: 25zł/15zł


Spektakl zrealizowany w ramach Nurtu OFF 33PPA.
Spektakl powstał przy wsparciu Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

Małgorzata Wojciechowska, Marcin Kalisz

2012-03-19

"Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego"

Data publikacji
19 marca 2012

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

"Matka Gyubala Wahazara wg Witkacego"

Następna Poprzednia
Yasmin Levy
Kult