Tagi
#festiwal  (104) #program  (29)

Zamów Newsletter

Wysłano
X

21 – 22 kwietnia 2006 odbył się Festiwal Beckettowski TRANSPOZYCJE

część 1
 
Dla upamiętnienia stulecia urodzin Samuela Becketta (Wielki Piątek, 13 kwietnia 1906 r.) w Łaźni Nowej odbędbył się poświęcony wielkiemu Irlandczykowi festiwal transpositions 2006 transpozycje.
Pomysłodawcą i opiekunem artystycznym obu festiwali był Marek Kędzierski, Festiwal realizowany był podług sprawdzonej formuły w organizowanych przez Kędzierskiego festiwalach journées beckett w Strasbourgu (1996), Beckett in Berlin 2000 (wspólnie z Walterem D. Asmusem) i Nocy monologów Beckettowskich w Schauspielhaus w Zurychu, odbywającej się między 1 a 2 częścią krakowskich transpozycji.

Program transpozycji 2006 pokrywał się w dużej mierze z organizowaną w setną rocznicę urodzin wielkiego Irlandczyka imprezą pt. Lange Nacht zu Becketts 100. Geburtstag. „Noc Monologów Beckettowskich“ w Zurychu to ośmiogodzinny maraton teatralny odbywający się na trzech scenach oraz w kilku innych pomieszczeniach budynku Schiffbau
Kędzierski, autor jedynej dotąd monografii twórczości Samuela Becketta w języku polskim (oraz napisanej wspólnie z Janem Błońskim pierwszej książki na jego temat) tłumaczył na polski jego powieści Watt i Malone umiera, wystawiał jego dramaty (m.in. Cudowne dni w Starym Teatrze w 2003r., a 2006 roku Endgame (Końcówka) w ramach odbywającego się Atlancie programu Year of Beckett 2006)
adaptował jego prozę na scenę (m.in. Watt w 1994 r. w ówczesnym Teatrze Bückleina w Krakowie)) oraz dla radia (m.in. Towarzystwo, we współpracy z Autorem, dla niemieckiej rozgłośni Sudwestfunk 1989), jest jednym ze światowych ekspertów w dziedzinie twórczości wielkiego Irlandczyka.

Wieczory dla upamiętnienia setnej rocznicy urodzin Samuela Becketta zostały pomyślane jako teatralny, wielojęzyczny dialog o Becketcie z udziałem artystów z różnych krajów, mówiących różnymi językami, należących do różnych pokoleń i mających odmienne spojrzenie tak na potencjał duchowo-intelektualny utworów Becketta, jak i na technikę i styl interpretacji aktorskiej. Udział wzięli najwybitniejsi aktorzy – a jednocześnie organizatorzy chcąc nadać festiwalowi charakter imprezy otwartej na prezentacje prób i dokonań młodszych twórców i przeprowadzili  warsztaty teatralne i spotkania z wybitnymi komentatorami tego niezwykłego dzieła.

Wieczory Beckettowskie adresowane były do szerokiej publiczności, widzów, którzy gotowi są śledzić z uwagą to, co się im proponuje, i którzy skłonni są (poważnie) zastanowić się nad pytaniami, niesionymi przez tę (często pełną humoru) twórczość.

 

PROGRAM
Część pierwsza

21kwietnia, godz. 19.00
Residua (Tritte, Bing und Losigkeit), Sophiensaele, Berlin. Reż: Oliver Sturm, Instalacja przestrzenna: Till Exit, występują m.in. Graham Valentine, Traugott Buhre.
Pierwsza realizacja teatralna dwóch ważnych tekstów prozą z lat 60-tych /”Dzyń” i „Bez”/ skontrastowana z dramatem Kroki. Residua miała swoją premierę kilka tygodni temu w Berlinie. Została okrzyknięta WYDARZENIEM! I zebrała rewelacyjne recenzje. To upiorne i komiczne przedstawienie.
GRAHAM VALENTINE urodził się w Szkocji, studiował w Aberdeen i Zurychu, aktorstwa uczył się w paryskiej szkole Jacquesa Lecoqa, gra w czterech językach w teatrze (współpraca z Christophem Marthalerem i londyński National Theatre), operze (Covent Garden Londyn, Opera Bastille Paryż) w produkcjach radiowych i w filmie (Farinelli, Dziecko z Macon, Blac Beauty).
TRAUGOTT BUHRE zasłynął w Niemczech z inscenizacji dramatów Thomasa Barnharda w reżyserii Klausa Peymanna (Bochum, Stuttgart, wiedeński Burgtheater)
22 kwietnia, godz. 19.00

Nie ja
Dagmara Foniok (Teatr Atelier Kraków) i Krapp’s Last Tape/ Ostatnia taśma Krappa - Rick Cluchey, Reż: Samuel Beckett. San Quentin Drama Workshop Los Angeles.
historyczna inscenizacja w reż. S. Becketta Krapp’s Last Tape, zrealizowana w 1979 r. w berlińskiej Akademie der Kunste z R. Clucheyem, b. więźniem kalifornijskiego zakładu karnego San Qentin.
RICK CLUCHEY za napad z bronią w ręku skazany wraz z innymi młodocianymi gangsterami z Chicago na długoletnie więzienie, odkrył twórczość Becketta w kalifornijskim zakładzie penitencjarnym San Quentin. Tam zrealizował ze współwięźniami „Czekając na Godota”. Kiedy spektakl został odkryty i uznany za niezwykłe wydarzenie, autorzy zostali jednorazowo zwolnieni na festiwalowy pokaz. Za kraty powrócił tylko Cluchey, pozostali uczestnicy projektu po prostu uciekli. Po warunkowym zwolnieniu wyjechał do Paryża, gdzie zaczęła się jego przyjaźń i wspólpraca z Beckettem. Oprócz Ostatniej taśmy Krappa, którą zobaczyć można było w Łaźni Nowej, Beckett reżyserował z grupą Clucheya inne sztuki w ramach pokazywanego w wielu krajach programu Beckett reżyseruje Becketta.
godz. 20.30

NIE JA
Teatr Atelier, Kraków
Reż. Marek Kędzierski
Występuje: Dagmara Fonik & OSTATNIA TAŚMA KRAPPA
San Quentin Drama Workshop Los Angeles
Reż.Samuel Beckett
Występuje: Rick Cluchey

2006-04-21

Festiwal Beckettowski Transpozycje część 1

Data publikacji
21 kwietnia 2006

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Festiwal Beckettowski Transpozycje część 1

Następna Poprzednia
Miesiąc Fotografii w Krakowie
Slamdance on the road